
Inside the Yellow Cocoon Shell – Vraja cinematografiei asiatice
În fiecare an, mulţi cinefili așteaptă marile festivaluri pentru a descoperi încă o bijuterie a cinematografiei asiatice incluse în selecție.
Câștigătorul premiului Camera d’Or la Cannes 2023 și prezentat, în premieră, în România, la Bucharest International Film Festival 2023, Inside the Yellow Cocoon Shell include tot ceea ce ne-a făcut să ne îndrăgostim de cinematografia asiatică: personaje ce spun totul doar prin expresivitatea unor tăceri prelungite, care în loc să te frustreze te branșează și mai mult la realitatea lor, poezia vizuală învăluită în acea stranietate avand prelungiri pline de metafore cu multiple direcții spre interpretare, dar închise în propriul mister, care ne farmecă de la primul până la ultimul cadru, de parcă s-a vrut și un răsfăț pentru cei pasionați de arta fotografică.
Călătorie spre vindecare
Filmul îti dă ocazia să cunoști oameni dintr-o altă cultură așa cum știu regizorii asiatici să o prezinte. Adică prin scufundarea mijlocită de frumusețea vizuală într-o lume având propriile coduri ale înțelepciunii cu privire la depășirea crizelor, dragostea pierdută sau vindecarea din timpul doliului prin călătoria născătoare de sensuri.
De o călătorie spre vindecare are parte și tânărul Thien. El va fi nevoit să lase distracțiile din marele oraș pentru a se îngriji de nepotul său. Acesta își pierduse mama într-un accident. Personajul central, Thien, trebuie să plece într-o călătorie de regăsire. O regăsire fratelui, care este și tatăl copilului, dar și a sinelui, prin reîntâlnirea cu o fostă iubită.
Vraja Saigonului
Călătoria începe în Saigon, noaptea. Primele scene captează ritmul unui oraș ca-ntr-un film de Tsai Ming-liang. Cinefilii își vor aminti și de împreunarea de sunete din filmul Night, devenit un reper în transpunerea concertului urban specific metropolei asiatice hipnotice.
Din noaptea orașului Saigon văzut de Pham Thien An se trece la noaptea atemporală, cu tăceri adânci, ale tabloului rural. Apoi încep limpezirile zorilor, precum o trecere metaforică spre o altă dimensiune.
Ajuns în satul de unde va continua strania călătorie spre fratele său, Thien va cunoaște personaje care au trăit în câțiva ani cât o viață de om. Va avea parte și de o revedere. Una ce-i va reactiva amintiri tulburătoare precum o mare iubire lăsată în urmă.
Frumusețea imaginilor
Modul în care Pham Thien An surprinde calatoria personajului conține cheia seducției spectatorilor. Regizorul pare să fi urmărit două scopuri. Primul este să te transforme din spectator vrăjit de frumusețea cadrelor într-un însoțitor implicat al personajului său.
Al doilea este acela de a face mult mai permeabile granițele dintre influențele cinematografice. Prin călătoria alegorică de limpezire – cu cele două capete simbolice ale itinerariului (profanul și sacrul) – care începe în noaptea incursiunii senzuale dintr-un salon de masaj erotic, transformat într-un spaţiu nelumesc prin folosirea hipnotică a neoanelor, și este încheiată de revelaţiile simțite în tăcere, dar îmbăiate în lumina amiezii, regizorul intercalează cu naturaleţe, echilibrat, delicat, elementele ce țin de un documentar imersiv în lumea rurală a Vietnamului. Profită astfel de interacțiunea personajului cu localnicii purtători de povești și amintiri cu tâlc pentru a expune această lume.
Pham Thien An lasă Vietnamul să se desfășoare alături de personaje. Camera de filmat insistă asupra arhitecturii, obiectelor din încăperi. Apar detalii despre istoria recentă și trimiteri către diversitatea umană peste care se suprapune cea religioasă.
Între hedonism și sacralitate
Ca-n orice film asiatic avand mesaje profunde, existențialiste, ai impresia că sacrul respiră peste tot și din toate. Că fiecare detaliu este de fapt un plămân al supranaturalului alegoric, un suflu al transcendentalului camuflat subtil în rafinamentul vizual. Sau într-o boare ce umflă poetic o draperie peste nuanţele momentului când ziua întâlneste noaptea, sau în insistența insidios-aluzivă a camerei asupra anumitor detalii, gesturi, chipuri.
Într-adevăr, Pham Thien An vrea să te facă atent la fiecare detaliu. Și reușește dublând aluziv detaliul prin impresia pe care i-o dă spectatorului că nimic din ce vede nu este lăsat la mâna hazardului profan. Nici măcar în tumultul metropolei. Regizorul introduce misterul grațios până și în interacțiunea din camera clandestină de masaj sau în sunetele umezelii tropicale materializate pentru a te lipi cu toate simțurile de lumea personajelor sale.
Jocul de umbre
Farmecul vizual este sporit și de preferința regizorului pentru jocul de umbre. Nu întâmplător alege acele momente ce fac trecerea de la un moment al zilei la altul. Când ambiguitatea permite niște schimbări ale luminii cu infiltrații enigmatice.
Pasiunea pentru jocul de lumini și umbre te va face să te bucuri de unul dintre cele mai frumoase cadre din istoria recentă a cinematografiei. Acest cadru îți va da iluzia că marele pictor al chipurilor misterioase, Georges de la Tour, s-a reincarnat pentru a realiza o pictură cu un copil vietnamez privind concentrat jocul unor peștișori roșii în transparenta lumină a unui pahar cu apă, amintindu-ţi de aceeași transparență pictată pentru a reda chipul Mariei Magdalena din faimosul său tablou. Copilul vietnamez ce pare pictat de artistul francez este surprins chiar în scena în care încerca să se regăsească după dispariția mamei sale. Un arc peste timp de la îngîndurata Magdalena la gândurile celui de pe alte meridiane.
Continuitatea splendorii subtile
Realizând Inside the Yellow Cocoon Shell, regizorul demonstrează că poate sta alături de marii veterani păstrători ai acelui slow cinema fermecător, ai imersiunii răbdătoare și alegorice, precum Apictatpong sau Lav Diaz. Asemenea lui Apictatpong, regizorul nu lasă nici un detaliu cu potenţial de sugestie a transcendenţei la întâmplare, chiar dacă păstrează aparența naturaleții, a fluidităţii firești a clipelor trecătoare lăsate să curgă în propriul ritm în fața camerei, fără eforturi suplimentare din partea echipei ce realizează filmul.
Sub această aparență a minimalismului în redarea vieții fără intervenția unui scenariu pregnant, care să forțeze artificial ritmul evenimentelor din viața personajului urmărit lent pentru a pompa apoi brusc dinamism în această lentoare, se ascunde un demers calculat de a împiedica debarasarea existenței de latura sa profundă. Fiecare detaliu din călătoria de vindecare a personajului ascunde o legătură cu sacrul, cu transcendența, de parcă regizorul a vrut să reamintească, asemenea marilor cineaști asiatici, de faptul că nu trăim la întâmplare, înstrăinați de propria noastră natură căutatoare de sensuri, chiar și acolo unde trauma pare să ne fi dus către un drum închis.
Poţi vedea trailerul aici.
Te invit să descoperi Vietnamul citind recenzia cărţii Despre memoriile femeii și alţi dragoni aici.
Despre memoriile femeii si alti dragoni – Din Vietnam pana-n Japonia
Sunt Adriana Gionea si va invit sa imi descoperiti lumea populata de carti, filme, expozitii de arta, calatorii si festivaluri. Despre acestea scriu pe site-ul meu, Carti, filme si alte pasiuni. Va invit sa-mi descoperiti biblioteca, explorarile cinefile si artistii preferati. Sper sa va inspire, sa invite la dialoguri sau la discutii relaxate alaturi de prietenii vostri adunati la cafeneaua boema sau la ceainaria inconjurata de gradina visata. De asemenea, mi-ar placea sa imi spuneti, prin comentariile privind articolele mele, care sunt artistii, cartile si filmele recomandate de voi.
Nordic Festival 2025
9 februarie 2025Il Cinema Ritrovato on Tour – Bucuresti 2025
5 februarie 2025
Leave a reply Anulează răspunsul
Recomandari
-
One World Romania 2022
4 mai 2022 -
Leonora Addio – Umor si tristete, intr-o vraja pentru nostalgici
28 septembrie 2022 -
CinePOLSKA 2021 – Festivalul Filmului Polonez
28 octombrie 2021
Cautare in site
Informatii Contact
Puteti lasa un mesaj privat pe aceasta pagina de facebook dedicata
Cele mai vizualizate
Recenzii Aleatorii
-
El matrimonio de los peces rojos – Descoperirea unei noi autoare mexicane
29 septembrie 2023 -
Festivalul Cinemascop 2022
29 iulie 2022 -
22 de carti te asteapta in librarie, in august 2022
29 iulie 2022