
Jeanne du Barry – Te va surprinde
Prezentat la Cannes în 2023, filmul Jeanne du Barry va rămâne în memoria multor dependenţi de filme de epocă despre femeile celebre din umbra suveranilor. Nu neaparat datorită interpretării oferite de Johnny Depp în rolul faimosului suveran afemeiat Ludovic al XV-lea, și nici decorurilor, deși Versailles este reprezentat în toată splendoarea lui sclipitoare și extravagantă, la fel și împrejurimile, prin cadre filmate încât să îţi dea impresia că plutești deasupta lumii flamboaiante (dar și artificiale) în care se petrece acţiunea. Filmul regizat de Maiwenn (care apare și în rolul controversatei Jeanne du Barry) impresionează datorită portretizării ce poate contrasta cu percepţia colectivă asupra uneia dintre cele mai populare amante de la curtea Franţei.
O vei simpatiza pe Jeanne du Barry
Jeanne du Barry a fost demonizată. Considerată un simbol al femeii ce-și croiește drum prin farmecele exercitate asupra suveranilor slabi. Originile umile și vechiul rol de curtezană i-au creat o imagine de femeie vulgară. Ei bine, Maiwenn și-a propus cu încăpăţânare să-ţi schimbe percepţia. Jeanne du Barry nu este doar un film despre o personalitate ce a scandalizat. Este un demers asumat de repara o nedreptate. Prin modul în care o interpretează și îi prezintă anii de formare, de maturizare, Maiwenn vrea să demonstreze ca Jeanne du Barry a fost victima unei mari nedreptăţi.

image: © Laurent Dailland/Independenta Film Press Kit
Vei descoperi o Jeanne du Barry nebănuită, surprinzătoare. Interpretarea lui Maiwenn te va face să o simpatizezi. Să o vezi mai degrabă în rolul copilei ascunse într-un corp de femeie, al emancipatei erudite înzestrate cu simţul umorului sau al victimei. Sunt doar câteva stadii ale metamorfozei de la anonima din popor la cea mai invidiată femeie de la curtea Franţei.
Ultima iubire a lui Ludovic al XV-lea nu este o curtezană lipsită de scrupule, care și-a calculat fiecare pas ce a dus-o din bordelurile frecventate de bărbaţii influenţi până-n cuibarul de intrigi de la Versailles, așa cum apare în multe filme sau romane picante. Este mai degrabă o nedreptăţită a sorţii și o ţintă a prejudecăţilor. Contemporanii săi nu i-au iertat originile umile. Ascensiunea ei fusese considerată de-a dreptul scandaloasă. O sfidare fără precedent a oricăror legi morale. Cine a mai pomenit o curtezană (fie ea de lux și erudită) la braţul regelui? Care să îndrăznească să-l însoţească până și-n cele mai importante evenimente de la Curte, inclusiv în ceremonialul de întâmpinare la Versailles a celei ce avea să devină o altă celebritate picantă și controversată: Marie Antoinette (despre care se spune că nutrea un adânc dispret faţă de Jeanne du Barry)?
Drumul meschin arătat fetei sărace

image: © Stephanie Branchu – Why Not Productions/Independenta Film Press Kit
Înainte de a o vedea cum defilează în ţinutele extravagante la care asortează bijuterii strălucitoare precum faimoasele candelabre de la Versailles (bijuterii despre care s-a tot scris că au cam secat vistieria regală), Jeanne du Barry îţi este prezentată drep o tânără extrem de înzestrată, dar născută în mediul social și în epoca nepotrivite. Ar fi putut deveni o scriitoare îndrăzneaţă. O George Sand avant la lettre ce se lasă influenţată de stilul marilor romane libertine din secolul al XVIII-lea (de la citirea pe ascuns a unor astfel de romane i s-a tras lui Jeanne exmatricularea de la o reputată școală ţinută într-o mânăstire de maici, unde își permiteau să înveţe doar fetele de familie bună, ea având studiile plătite de un nobil pentru care lucra mama ei și care avea grijă de Jeanne ca de fiica lui, pentru care voia tot ce este mai bun pe lume).
Şlefuită de bărbatul pentru care lucra mama ei (tatăl biologic fusese un călugar cu slăbiciuni interzise), Jeanne se dovedește a fi o tânără înzestrată. Devine dependentă de lectură (sunt multe scene în care o vedem citind). Fiica servitoarei ajunge astfel să întreţină oaspeţii de seamă ai familiilor înstărite pentru care lucra mama ei. Prezenţa lui Jeanne la cinele simandicoase asigura întreţinerea unor conversaţii inteligente, rafinate. Nimic nu o deosebea de fiicele nobililor. Impresiona prin educaţie. Așadar, nici urma de vulgaritatea atribuite unei amante frivole sau de îndrăzneala scandaloasă asociată în acele vremuri unui nud pictat de Fragonard sau de Francois Boucher.
Teama de frumoasa fată inteligentă
Cum ajunge Jeanne du Barry de la un star la bordelurilor de lux la soţie de nobil și o amantă regală? Prin eticheta pusă de societatea vremii tuturor femeilor nonconformiste. Dacă s-ar fi născut în lumea aristocraţilor, i s-ar fi iertat multe. Ar fi fost încă o nobilă admirată curajoasă, gata să spargă tiparele în secolul libertinilor. Dar ea nu era decât fiica unei servitoare. Iar o fată cu farmec irezistibil, dar provenită dintr-un mediu sarac, devenea o ameninţare.
Când Jeanne ajunge o adolescentă al cărei farmec nu mai poate fi trecut cu vederea, este privită cu teamă atât de soţia celui ce ţinea la ea ca la propriul copil visat, cât și de mamele de băieţi din familiile respectabile. Concediată de familiile nobile care fuseseră cândva impresionate de manierele și de mintea ei sclipitoare, Jeanne își dă seama că nu-i rămân decât două opţiuni, într-o lume în care ascensorul social ţine cont de intelect doar în cazul bărbaţilor: să renunţe la visul ei de a trăi într-o lume elegantă, unde să i se permită accesul la cărţi, sau să profite de atracţia exercitată asupra bărbaţilor pentru a deveni la rândul ei o mare curtezană. Alege a doua variantă.
Aristocratul care îi schimbă viaţa
Viaţa lui Jeanne se schimbă când în bordelul unde lucra ajunge contele du Barry. El o instalează chiar în palatul său, dând de înţeles că îi poate fi și proxenet. Jeanne era trofeul etalat în faţa prietenilor la fel de libertini și un magnet pentru oaspeţii influenţi ce pot ţese intrigi la curtea regelui destrăbălat. Un astfel de oaspete i-o prezintă pe Jeanne regelui.
Mulţi bărbaţi acceptau ca amantele sau nevestele să le fie prezentate regelui. Prin ele ajungeau și ei mai aproape de cercurile puterii și de privilegii. Jeanne intră în dormitorul regal în calitate de curtezană pricepută. Totuși, regele interpretat adorabil și cu mult umor de Johnny Depp îi vede latura copilăroasă.
Ultima iubire a regelui afemeiat

image: © Stephanie Branchu – Why Not Productions/Independenta Film Press Kit
Ludovic al XV-lea își dă repede seama că nu are de-a face cu o femeie vulgară. Îl impresionează prin naturaletea ei și prin sinceritatea exuberantă folosită pentru a ironiza pompa de la curte, toare acele ceremonialuri elaborate până la ridicol, ce transformau chiar și cea mai neînsemnată acţiune (trezirea regelui, pregătirea ţinutei, traversarea unui coridor extravagant) într-o paradă ridicolă.
Așa cum o interpretează Maiwenn, Jeanne du Barry nu are nimic din atitudinea dezinvoltă a unei curtezane. Intrată în apartamentele regale, are ceva din prospeţimea unei adolescente care vede un palat precum Versailles pentru prima oară. Pare mai degrabă un copil mare într-un corp de femeie. Nimic nu pare calculat în atitudinea ei. Nici urmă de ritual de seducţie, de privirea exersată a femeii fatale. Doar zambete ghidușe de adolescentă care nu vrea clișee, deoarece a citit prea mult. Iar regele apreciază tot ceea ce păzitorii protocolului dezaprobă. Îl seduce tocmai prin atitudinea de ghidușă obraznică, gata să ironizeze ceremonialul sâcâitor, toate acele reguli impuse de protocolul regal.
Figură maternă

image: © Stephanie Branchu – Why Not Productions/Independenta Film Press Kit
Când nu petrece timp alături de rege, Jeanne se joacă asemenea unei mame cu puștiul adus pentru a-i fi paj. Jeanne du Barry a rămas in istorie și prin relaţia de tip mama-fiu avută cu singurul paj având trăsături africane. Îi fusese dăruit de rege. De fapt, pajul aparţinea acelei comunităţi bengaleze formate de sclavii africani aduși în India în urma comerţului cu navigatorii arabi consideraţi stăpânii mirodeniilor timp de secole.
Jeanne manifestă acea tandreţe maternă și faţă de fiul contelui du Barry. Părea mai degrabă un suflet inocent într-un viespar. Detestată de fiicele regelui, întruchipate caricatural de parcă ar fi genul acela de colege invidioase ce o hărţuiesc pe cea mai deșteaptă și mai atrăgătoare, bârfită de curtenii invidioși, de nobilele ce doreau să-i ia locul reginei după ce Ludovic al XV-lea devine văduv, Jeanne du Barry este prezentată în contrast cu o lume secătuită afectiv. Este inocentă într-o lume a răutăţii, a intrigilor.
Fascinaţia lui Maiwenn
Maiwenn este atașată de Jeanne du Barry. De acea Jeanne du Barry necunoscută de publicul larg, înveninat de rivalii lui Jeanne. La finalul proiecţiei ce a deschis Les Films de Cannes a Bucarest 2023, actriţa și regizoarea a declarat că este foarte atașată de Jeanne du Barry. Că a simţit că trebuie să o prezinte așa cum a fost: o erudită plină de candoare. Într-adevăr, personajul Jeanne du Barry ţi se va lipi de suflet. Vei empatiza cu el datorită interpretării pline de magnetism oferite de Maiwenn.
În umbra fastului de la Versailles

image: © Stephanie Branchu – Why Not Productions/Independenta Film Press Kit
Magnetismul lui Jeanne du Barry constă în autenticitatea ei în faţa regelui. Renunţă la formalitate, la pompă. Îi seduce astfel pe toţi slujbașii regelui prin șarmul ei copilăresc, natural. Femeile ajung să o imite, după ce apare în haine bărbătești la bratul regelui. Asemenea unei Coco Chanel aruncate la curtea regală, Jeanne renunţă la rochiile umflate. La perucile supraetajate precum niște torturi pudrate împodobite cu pene. Își lasă pletele să-i curgă liber și poartă pantaloni. La fel de mult îi seduce și pe spectatori. Gesturile și privirile ei contrastează în zeflemea cu tot ceremonialul de la Versailles.
În preajma regelui este precum o îndrăgostită ce spune tot ceea ce gândește. La rândul său, Ludovic al XV-lea pare că întinerește, că-și recuperează entuziasmul copilăresc. De la primele întâlniri cu scântei specifice dragostei la prima vedere cuplul se sudează. Întâlnirile capătă profunzime, încât, până și în momentele de criză Jeanne și regele par un cuplu peste care au trecut mai multe decenii. Dacă în public sfidează regulile sărutându-se precum niște îndrăgostiţi aflaţi încă în stadiul flutrilor în stomac, în momentele în care sunt lăsaţi singuri, regele și amanta lui amintesc de candoarea ce-i unește pe cei ce se consideră suflete-pereche și care ajung de la euforie la toamna unei existenţe, când își fac loc și discuţiile domoale după totul în jur devine apăsător.
Sfârșitul petrecerii

image: © Stephanie Branchu – Why Not Productions
Filmul contrazice inspirat așteptările nu numai în ceea ce privește construcţia personajului. Jeanne du Barry prezintă diferit și viaţa de la curte. Deși au fost păstrate rochiile elaborate ale doamnelor de la Versailles, nimic nu este încărcat artificial. Palatul este filmat nu pentru a crea imagini spectaculoase precum niște butaforii în stil Rococo. Sunt filmate doar acele detalii ce au o semnificaţie simbolică bine articulată în reprezentarea intimităţii afective. Camera insistă doar asupra acelor elemente care pot reda tumultul afectiv, precipitarea crizelor ce pot ameninţa cuplul.
Toată acea lume a ornamentelor încărcate devine mult mai elegantă. Fastul îi face loc melancoliei. De fapt, culorile pastelate sunt domolite. Ni se aminește că Jeanne ajunge nu în toiul petrecerii hedoniste. Ea ajunge mai degrabă la apusul unei lumi, chiar dacă toţi se prefac nepăsători. Apusurile deasupra fântânilor imense, filmarile din dronă reprezentând pădurile din jurul palatului, întâlnirile în lumina înserării, forfota în care se simt aluzii răutăcioase amplificate sfredelitor anunţă sfârșitul monarhiei. Petrecrea este la final. Unul nelipsit de extravaganţe, în care un rege blazat vrea o ultimă iubire.
Reflecţie asupra feminităţii
Jeanne du Barry te-a ademenit precum un film despre o femeie nerușinată, dar ţi-a oferit nu o poveste picantă ci mai degrabă o viziune pe alocuri răscolitoare despre soarta ingrată a femeii deștepte din clasa de jos, căreia secole de-a randul i se arată semnul ce ducea spre strada bordelurilor, nicidecum a unei școli înalte. Ţi-a promis un film de epocă despre glorie, dar vei vedea unul în care generozitatea vizuală capătă notele melancolice ale unui sfârșit de eră.
Jeanne du Barry devine dintr-un film despre o amantă celebră un film despre pedeapsa de a fi metresă când nu ţi se permite alegerea prorpriului drum. Nu este un film despre călcatul pe cadavre pentru privilegii. Este un film despre cum privilegiile regale devin doar răul cel mai mic. Singura salvare pentru o femeie deșteaptă din lumea săracilor. A celor unde pauparitatea e singura moștenire.
Poţi vedea trailerul aici.
Sunt Adriana Gionea si va invit sa imi descoperiti lumea populata de carti, filme, expozitii de arta, calatorii si festivaluri. Despre acestea scriu pe site-ul meu, Carti, filme si alte pasiuni. Va invit sa-mi descoperiti biblioteca, explorarile cinefile si artistii preferati. Sper sa va inspire, sa invite la dialoguri sau la discutii relaxate alaturi de prietenii vostri adunati la cafeneaua boema sau la ceainaria inconjurata de gradina visata. De asemenea, mi-ar placea sa imi spuneti, prin comentariile privind articolele mele, care sunt artistii, cartile si filmele recomandate de voi.
Nordic Festival 2025
9 februarie 2025Il Cinema Ritrovato on Tour – Bucuresti 2025
5 februarie 2025
Leave a reply Anulează răspunsul
Recomandari
-
BalKanik Festival 2024
4 septembrie 2024 -
Fericire – Acolo unde se apropie sufletele deziluzionate
23 ianuarie 2023
Cautare in site
Informatii Contact
Puteti lasa un mesaj privat pe aceasta pagina de facebook dedicata
Cele mai vizualizate
Recenzii Aleatorii
-
Nordic Festival 2025
9 februarie 2025 -
Degenerat – Confesiunea torentiala
7 martie 2023 -
Razboi – Manuscrisul redescoperit
31 decembrie 2022