Vento largo – Daca Hemingway si Cezanne s-ar fi intalnit in Liguria
Francesco Biamonti merită descoperit de toţi cei interesaţi de literatura italiană. Te va determina să faci această afirmaţie romanul Vento largo. Scriitura degajă acel tip de frumuseţe poetică asociată melancoliei sfâșietoare a unei lumi ce se destramă. Lumea unei Italii rurale postbelice văzute din perspectiva ultimilor locuitori ai unui sat din Liguria. Ritmul molcom al existenţei lor scurse între între munte și mare este întrerupt de plecări frecvente, de nevoie, spre docurile Marsiliei.
Ultimii locuitori ai unei lumi
Vei descoperi o poveste de viaţă demnă de un film despre vieţile italienilor influenţate de schimbările sociale, pe fundalul oferit de una dintre cele mai frumoase regiuni ale Italiei. De fapt, personajele vor călători între Liguria rurală, Marsilia și Nisa, încercând să ducă o viaţă mai bună. Dintre aceste personaje se distinge Vari. Decis să rămână în satul lui, pentru a continua să cultive flori și măslini, Vari pierde aproape toată recolta în timpul unor zile traversate de un val de frig, atipic pentru acea regiune. Pentru a supravieţui, va accepta să ajute imigranţii din Europa de Est, Magreb sau Orientul Apropiat să ajungă-n Franţa. El îi va trece dincolo.
Povestea lui Vari se va intersecta cu a fiicei unui profesor stabilit recent în regiune. Aceasta se îndrăgostise de un bărbat care făcea și contrabandă. Fiica profesorului este nimeni alta decât prietena bună a celei devenite marea lui iubire. Sabel, femeia iubită de Vari, dispare la un moment dat. Plecarea ei bruscă din sat coincide cu moartea unui alt bărbat ce ajuta imigranţii să ajungă în Franţa.
Un bărbat care așteaptă
Vari devine un bărbat care așteaptă. Așteaptă vești de la Sabel. Așteapta nopţile potrivite pentru a trece imigranţii. Dar cea mai mare așteptare este cea legată de trecerea spre o altă etapă. Să rămână într-un sat fără perespectivă, unde singura certitudine este frumuseţea neperturbată a locului natal, ce îi atrage pe călătorii străini ce s-au stabilit în mijlocul peisajului cu stânci, măslini și miresmele aerului marin? Sau să plece și el pe mare?
Vento largo este un roman precum o mostră de slow cinema. Paginile par cadrele unui film care surprinde spiritul unui loc. Un film care îi permite peisajului să-si impună ritmul. Să îţi lase impresia că ești vecin cu personajele. Că ajungi să privești alături de ele schimbările ireversibile, dar și frumuseţea. Ritmul încetinit (dar fără poticneli) îţi permite să te bucuri și mai mult de lectură. Lasă misterul să respire. Acelui mister legat de adevăratele dorinţe ale personajelor feminine din existenţa lui Vari.
Datorită acestui ritm vei avea impresia că devii tu însuţi un locuitor al acelei lumi cu peisaje idilice, scufundată în melancolia abandonului, ireversibilului. Scriitorul declarase că se lăsase inspirat de picturile lui Paul Cezanne. Într-adevăr, vei regăsi aceeași întâlnire stranie dintre peisaje și melancolie. Exact ca-ntr-o pictură a lui Cezanne, în Vento largo ghicești suspine de melancolie, (uneori) de neliniște, sub culorile unui peisaj senin, estival, în care ai vrea să locuiești.
Locul, un personaj indispensabil
Francesco Biamonti are talentul scriitorilor, dar și al cineaștilor italieni, de a transforma locul în personaj. Satul din Liguria, de unde se ajunge ușor în acea parte a Franţei asociate vieţii strălucitoare de la Nisa, dar și trepidantului port Marsilia, ţi se dezvăluie prin scene banale, dar care spun totul. Mica rutină a personajelor ce se întâlnesc la cea mai populară osterie sau la aceeași cârciumă, intersectările lor cu dialoguri sumare și cu tăceri care vorbesc îţi permit o imersiune în autenticitatea pe cale de dispariţie a unui loc ameninţat de contrabandiști.
Prin stilul său, prin talentul de a umple tăcerile de sensuri ce duc interpretările în multe direcţii, Francesco Biamonti seamănă cu Hemingway. De fapt, ai spune că s-au întâlnit în romanul său Hemingway și Cezanne, sfidând timpul. Asemenea lui Hemingway, folosește replicile sumare și descrierile articulate ale unui loc pentru a capta sentimentele răscolitoare ale unor personaje cuprinse de tristeţi sfâșietare, care odată exprimate prin cuvinte riscă să fie vulgarizate, simplificate. Există multe adevăruri personale care nu se spun sub aparenta simplitate a unei replici. A unei descrieri, a unei tăceri. Exact ca-n marile povestiri ale lui Hemingway. Doar că Francesco Biamonti dublează precizia lui Hemingway cu melancolia specifică a lor săi.
Te invit să descoperi și cartea La lunga strada di sabbia.
Sunt Adriana Gionea si va invit sa imi descoperiti lumea populata de carti, filme, expozitii de arta, calatorii si festivaluri. Despre acestea scriu pe site-ul meu, Carti, filme si alte pasiuni. Va invit sa-mi descoperiti biblioteca, explorarile cinefile si artistii preferati. Sper sa va inspire, sa invite la dialoguri sau la discutii relaxate alaturi de prietenii vostri adunati la cafeneaua boema sau la ceainaria inconjurata de gradina visata. De asemenea, mi-ar placea sa imi spuneti, prin comentariile privind articolele mele, care sunt artistii, cartile si filmele recomandate de voi.
Varsta fragila – Pericolul mostenit
2 octombrie 2024Eu raman aici – Povestile unei comunitati pierdute
30 septembrie 2024O insula mai mica – Istoriile Italiei
29 septembrie 2024
Leave a reply Anulează răspunsul
Recomandari
-
Fizica tristetii – O noua bijuterie
22 mai 2023 -
Twelve Minutes of Love: A Tango Story – Un dans in jurul lumii
19 aprilie 2023 -
Afire (In bataia focului) – Vapaia interioara
8 iulie 2023
Cautare in site
Informatii Contact
Puteti lasa un mesaj privat pe aceasta pagina de facebook dedicata
Cele mai vizualizate
Recenzii Aleatorii
-
Fuga din Egipt – Amintiri din Alexandria cosmopolita
11 iulie 2024 -
Inventarul lucrurilor disparute – Iluzia recuperarii
14 august 2023 -
Oameni de treaba – Cum se rezolva anumite probleme
27 noiembrie 2022