Tapetul galben – Suspans bizar cu mesaj feminist

0

Tapetul galben ar putea deveni oricând scenariul pentru un thriller psihologic inclus pe lista filmelor premiate la festivalurile internaţionale. Este o nuvelă precum un scenariu de film în care suspansul este construit și întreţinut ingenios, prin apelul la suprarealism, dar care este însoţit și de un mesaj cat se poate de actual (din păcate) legat de genul acela de căsnicie aparent perfectă, dar în care femeia (sub pretextul salvării ei) este devalorizată, în care i se dă mereu de înţeles că deciziile ei sunt proaste, ca urmare a unui intelect subestimat de un partener al cărui statut social înalt îi dă dreptul să limiteze autonomia partenerei.

O scriitoare ce a deschis drumuri

Charlotte Perkins Gilman este considerată o deschizatoare de drumuri în literatura cu mesaj feminist. Nuvela Tapetul galben este o revelaţie pentru noile generaţii de cititori. De fapt, prozele scriitoarei sunt considerate niște bijuterii clasice mereu atractive.

În centrul nuvelei este o femeie considerată labilă psihic. Pentru a o vindeca, soţul ei, de profesie medic, o duce într-o casă de vacanţă. Această casă impresionantă precum un conac din alte epoci a fost închiriată special pentru vindecarea femeii. Diagnosticul ei trebuie înţeles în contextul în care nemulţumirile unei femei erau puse mereu pe seama labilităţii și a isteriei. Era considerată bolnavă orice femeie ce avea curajul de a contesta autoritatea patriarhală.

Casa devenită o capcană

Personajul central feminin pare să aibă parte de o vacanţă într-un loc de vis. Dar frumoasa casă de vară înconjurată de vegetaţia generoasă ce mărginește alei bine îngrijite, cum vezi în filmele britanice, devine de fapt o capcană. Acţiunile protagonistei sunt limitate sub pretextul nevoii de odihnă. Soţul o ţine în starea de repaos prelungit sub pretextul grijii faţă de sănătatea ei. Dacă femeia își exprimă propriile idei referitoare la ameliorare, îi sunt anulate imediat. Soţul de profesie medic știe întotdeauna ce este mai bine pentru ea.

Când nu se află sub atenta supraveghere a soţului, această femeie izolată în casa de vară începe să observe motivele decorative ciudate ale tapetului. Ca într-un tablou suprarealist, aceste modele decorative încep să prindă viaţă. Să se transforme în funcţie de variaţiile de lumină.

Așa cum se întâmplă în filmele horror cu decoruri demne de conacele vechi, detaliile aparent nesemnificative precum tapetul ascund mesaje ciudate. Uneori modelele tapetului formează chipuri de femei captive. Aceste femei par să îi transmită protagonistei niște mesaje secrete.

Ancheta ca formă de autonomie

La început, percepţiile soţiei izolate referitoare la modelele tapetului sunt ridiculizate. Apoi ea încetează să le mai exprime. În schimb, atunci când soţul ei nu este în preajmă, aceasta începe o anchetă pe cont propriu. Ea vrea, așadar, să afle cine sunt femeile captive în modelele tapetului.

Obsesia pentru tapetul galben este de fapt o formă de autonomie. Încercând să afle mesajul ascuns în tapet, personajul feminin începe să ia primele iniţiative. Să ignore dorinţele soţului care o vrea cât mai limitată, cât mai lipsită de iniţiative. Urmărește indiciile cu perseverenţa unei captive eliberate. Pe măsură ce mesajele se acumulează, tensiunile cresc la rândul lor. Deznodământul este pe măsura scriiturii excentrice, dar cu substrat alegoric avangardist.

O nuvelă halucinantă

Scriitoare Charlotte Perkins Gilman pare să fi intuit importanţa straniului cu tentă suprarealistă în transpunerea unor mesaje de protest împotriva societăţii patriarhale. Asemenea marilor avangardiști, aceasta recurgea la coșmăresc și la absurd. În locul unei scriituri teziste, folosise mijloacele alegoriei halucinante pentru a denunţa abuzurile împotriva femeilor, acel refuz al societăţii de a le recunoaște autonomia.

Nuvela Tapetul galben impresionează și prin modul în care leagă epoci. Influenţele scriitorilor de secol XIX sunt conectate la influenţa psihologiei asupra construirii personajelor feminine. Reţeta povestirilor gotice din secolul XIX este îmbogăţită prin modernitatea scriiturii la persoana I. Nuvela este de fapt un jurnal ţinut chiar de personajul feminin. Acest personaj este înzestrat cu darul introspecţiei și al conștientizării propriilor dificultăţi, atribuit până atunci mai degrabă unor personaje masculine.

Redescoperirea nuvelei Tapetul galben îţi oferă nu numai o lectură stranie. Vei înţelege mai bine evoluţia literaturii feminine în contextul modernizării. Charlotte Perkins Gilman poate sta oricând lângă marii scriitori ce au revoluţionat proza prin integrarea descoperirilor despre mintea umană, influenţaţi fiind și de ideile psihologilor vizionari.

Poţi comanda volumul de pe site-ul Editurii Alice Books, de pe Libris sau Cărturești.

Leave a reply