Cheia din Smirna – Drumul spre amintiri vechi de secole

0

Vechea Smirnă (rebotezată Izmir) a devenit destinația literară a multor cititori odată cu apariția romanului Tăcerea Şeherezadei. După ce au apreciat romanul scriitoarei turce Defne Suman, cititorii au început să caute și alte cărți despre cosmopolita Smirna, ajungând astfel să descopere încă un roman care să li se lipească de suflet. Este vorba despre Cheia din Smirna, debutul literar premiat al scriitoarei din Brazilia, Tatiana Salem Levy, ai căror bunici au trăit în Imperiul Otoman, ca parte a comunității evreilor sefarzi.

Moștenirea evreilor sefarzi

În Cheia din Smirna vei descoperi orașul din perspectiva evreilor sefarzi. Cine au fost sefarzii? Sefarzii erau evreii ce au trăit în Peninsula Iberică. Au adaptat limba spaniolă și au transformat-o în melodioasa Ladino, lăsată ca testament peste generații. Timp de sute de ani au construit o cultură alături de maurii ce i-au dat Spaniei faimoasa Alhambra.

Când inchizitorii au încercat să le mutileze cultura și identitatea, mulți sefarzi s-au refugiat fie în Maghreb, fie în Balcanii aflați sub stăpânire otomană, fiind protejați de sultani datorită prosperităţii aduse Imperiului prin cunoștințe și devotament. Au reușit astfel să contribuie la mozaicul de culturi din orașe precum Istanbul, Salonic și fascinanta Smirna.

Amintirile bunicului

În romanul scriitoarei Tatiana Salem Levy, Smirna este mai degrabă o fantomă, o fantezie hrănită cu poveștile și amintirile unui bunic. Acest bunic o roagă pe femeia naratoare devenită personajul principal să caute vechea lui casă din Smirna. El plecase din Smirna în urmă cu multe decenii, dar amintirea unei iubiri pierdute nu îl părăsise. Îi dăduse nepoatei și cheia acestei case.

Rugămintea de a vizita Izmirul pentru a regăsi memoria transgeneraţională din Smirna vine când protagonista se luptă cu propriile amintiri lăsate de o iubire în care incandescența pasiunii și tristețea coabitau distructiv. De fapt, ea își dă seama că această coabitare a definit multe experiențe ale celor din familia ei. Aceștia cunoscuseră exilul, alungarea, iubirea interzisă de prejudecăți și prizonieratul din timpul unei dictaturi militare.

Fire narative intersectate

Împletirea istoriilor personale cu efectele tulburărilor din secolul XX transformă cele 170 de pagini într-o țesătură complexă, încât ai impresia că ai locuit în această lume, că timpul tău a fost pus între paranteze, cum simți de obicei când parcurgi un roman de sute de pagini.

Tocmai această broderie cu fire de istorii personale întrepătrunse definește și narațiunea. Este o narațiune atipică. A vocilor ce se întâlnesc (vocea bunicului ce a părăsit Smirna în perioada interbelică, a mamei ce s-a opus dictaturii militare, a fiicei ce simte că s-a strâns în corpul ei durerea mai multor generații).

Firul narativ este format din povești ce par a fi rupte, ca apoi să fie înnodate odată cu destăinuirile unui personaj dintr-o altă epocă. Experiențele fiicei se înșiră la loc odată cu sensul căpătat după ce își aude bunicul și descoperă drama propriei mame. La fel, bunicul vrea să își aline durerea prin călătoria fiicei din Rio până în Istanbul, Smirna și Lisabona.

Între prezent și umbrele trecutului

În ciuda suprapunerilor și întreruperilor bruște precum niște spărturi în coerența narativă, a melancoliei domoale alternate cu șuvoiul destăinuirii febrile, ce îți dă impresia că s-au întâlnit amintirile erotice ale lui Anais Nin cu oniricul lui Clarice Lispector, scriitoarea Tatiana Salem Levy nu se pierde. Controlează narațiunea cu priceperea unei ţesătoare orientale care poate anticipa prin migala detaliului imaginea finală, de ansamblu. Ştie exact ce fir al unei povești de viață din trecut să treacă peste firele unei anumite povești din prezent. Leagă zbaterile fiicei din relația de cuplu de neliniștea mamei. Propria căutare de feminitatea reprezentată de complicitatea dintr-un hammam.

Datorită acestor fire, narațiunea începe să semene cu lămpile colorate admirate de personajul feminin principal în bazarul istanbulez. O lampă suspendată, pe care, dacă o vei învârti, vei obține o succesiune de nuanțe ce sclipesc pentru a-ți schimba stările. Scriitoarea luminează diferit povestea fiecărui personaj. Citești un roman despre mamă și fiica, luminat sfâșietor. Un roman despre o iubire tragică lăsată în Smirna. Peste această iubire se aude ecoul pasiunii toride a naratoarei, din prezentul consumat pe linia subțire dintre voluptate, obsesie și dependență emoțională.

Poţi comanda romanul de pe Cărturești.

 

Leave a reply