
Astasev la Paris. Roman de capa si lacrimi. Lacheul si tarfa – Nina Berberova si romanele sale de neuitat
Nina Berberova a creat o punte între intelectualitatea est-europeană și cea occidentală. Nevoită să fugă din Rusia bolșevică, ajunsese în Parisul interbelic înainte de a cuceri și America. În romanele sale apar multe personaje ce amintesc de poveștile aristocraţiei din vechiul Imperiu Ţarist, obligată să ducă o viaţă umilă în capitala avangardei. În volumul Astașev la Paris. Roman de capă și lacrimi. Lacheul și târfa descoperi zbaterile unor personaje eșuate într-un oraș asociat de obicei cu strălucirea.
În ciuda legăturii puternice avute cu intelectualitatea occidentală, se simte în aceste trei romane reprezentative pentru stilul Ninei Berberova scriitura sfâșietoare atribuită de obicei unui clasic rus. Acel talent special de a reda un sfârșit de lume și o feminitate prinsă în capcana unui trecut comparat dureros cu un prezent care nu aduce nimic bun.
Exilul parizian
Personajele din aceste trei romane scurte și-au lăsat trecutul în Rusia. Acolo duceau viaţa specifică unei clase de mijloc. Schimbările sociale fără precedent le-au obligat să caute o viaţă nouă la Paris. Aici visau să o ia de la capăt într-un stil fastuos. Aveau speranţe, lăsându-se ademenite de faima capitalei irezistibile. Totuși, viaţa lor nu pare una desprinsă din poveștile unui Fitzgerald sau Hemingway. Nu le așteaptă o petrecere continuă pe ritmurile unui jazz dezlănţuit, cu șampanie la discreţie. Le așteaptă în schimb periferia mizeră, cartierele pauperităţii, unde locuiau toţi cei ce nu au cunoscut huzurul interbelic. Şi nici de cafenele nu prea avuseseră timp aceste personaje rusești. Erau prea ocupate cu slujbele mărunte care să le asigure supravieţuirea într-o cămăruţă neîncălzită.
Poveștile de viaţă relatate de Nina Berberova în aceste romane sunt sfâșietoare. Fără a fi lacrimogene, te zguduie prin tristeţea personajelor ce au vocaţia fatalismului. Aceeași tristeţe pe care o găsești în povestirile despre vulnerabili, din volumele unor clasici ruși. Odată transpuse în lumea periferiei pariziene, poveștile Ninei Berberova îţi amintesc de personajele unor filme interbelice, în care se jongla experiemental cu elemente de melodramă, montaje avangardiste și explorări tulburătoare ale mediului urban marcat de umbre, discrepanţe dezumanizante și alienare.
Modul în care expune vieţile fără perspective ale exilaţilor sărăciţi (unii sărăciţi chiar înainte de a naufragia pe malul Senei), iubirile neîmplinite ale fetelor naive, fragilitatea celor frânţi de malaxorul social și dramele personajelor feminine care nu își pot împlini visurile, înăbușindu-și frenezia și potenţialul, precum și blocarea între două lumi și două epoci te face să afirmi că așa ar fi scris Cehov dacă ar fi părăsit ţara natală pentru a locui în freneticul Paris. Asemenea lui Cehov, Nina Berberova avusese intuiţia ce i-a permis să scrie pentru a trece proba timpului.
Lumea personajelor
În Astașev la Paris regăsești portretul plin de contraste al tânărului dornic de a scăpa de sărăcia din exil. El știe cum să speculeze atașamentul faţă de el al mamei vitrege și disponibilitatea financiară a celor mai bogaţi oameni din Paris. Își asigură astfel un trai fără griji, dar nu și o viaţă emoţională pe măsură. Nu se poate implica afectiv, însă devine marea iubire a unei tinere însingurate. Egoismul său capătă efecte devastatoare.
Roman de capă și lacrimi și Lacheul și târfa includ unele dintre cele mai răvășitoare pagini despre dramele femeii ruse din exil. Cele două microromane explorează nu numai deziluziile din exil, ci și relaţiile complicate din interiorul unei familii. Personajele feminine li se alătură celor din marea galerie a protagonistelor din literatura rusă clasică asociată cu dramatismul copleșitor.
Asemenea unui clasic rus care se respectă, Nina Berberova le pregătește personajelor sale o existenţă în care singura certitudine este credinţa în destinul de neînduplecat. Regăsești în paginile sale imaginea frumuseţii feminine rusești ce ajunge să fie risipită într-o renunţare meschină. Să se ofilească într-o societate ale cărei mecanisme o exclud sau o exploatează.
Mai descoperi la personajele Ninei Berberova aceeași capitulare în fata evenimentelor dramatice. Nici nu este nevoie ca dramele să vină precum niște vijelii. Personajelor le este suficientă o viaţă searbadă acceptată resemnat pentru a supravieţui în exil, încât să se lase îngropate de o rutină care să excludă orice aspiraţie, atașament, scăpare. Parcă au uitat să lupte sau parcă s-au născut cu acea lipsă de încredere în puterea de a schimba ceva. De fapt, personajele feminine din romanele ce alcătuiesc volumul Astașev la Paris. Roman de capă și lacrimi. Lacheul și târfa întăresc imaginea personajului tipic rus care s-a născut supus în faţa tristeţii, a neîmplinirii. Acceptă să ducă o cruce grea, chiar și ajuns într-un alt spaţiu, asociat cu nonșalanţa și emanciparea.
O carte greu de lăsat din mână
În ciuda tristeţii copleșitoare, nu poţi lăsa cartea din mână. Nina Berberova avea pur și simplu un talent irezistibil de a crea o poveste încât să dea dependenţă. Ştia pe ce clape afective să apese pentru a ne ţine captivi în lumea cărţilor sale. Este precum un scenarist priceput și un regizor cu fler care te lipesc sufletește de personaje prin compasiunea elegant întreţinută (nu prin artificii lacrimogene), astfel încăt să nu abandonezi povestea înainte de a descoperi ce s-a ales de personajele sale. Asiști la zbaterile lor și la prăbușirea visurilor, încât ai impresia că s-a întâlnit, sfidând timpul, și cu Tennessee Williams și Irene Nemirovsky înainte de a contura varianta finală a personajelor feminine. Aminește, prin dramatismul și prin deziluziile personajelor sale cu o altă exilată din fostul Imperiu Ţarist: Irene Nemirovsky. Regăsești aceeași preocupare pentru a reda atmosfera unei epoci și reversul mitului parizian.
Poţi comanda volumul de pe site-ul Editurii Univers.
Te invit să citești și despre filmul Tchaikovsky’s Wife.
Tchaikovsky’s Wife – Un tur de forta actoricesc intr-un spectacol vizual
Sunt Adriana Gionea si va invit sa imi descoperiti lumea populata de carti, filme, expozitii de arta, calatorii si festivaluri. Despre acestea scriu pe site-ul meu, Carti, filme si alte pasiuni. Va invit sa-mi descoperiti biblioteca, explorarile cinefile si artistii preferati. Sper sa va inspire, sa invite la dialoguri sau la discutii relaxate alaturi de prietenii vostri adunati la cafeneaua boema sau la ceainaria inconjurata de gradina visata. De asemenea, mi-ar placea sa imi spuneti, prin comentariile privind articolele mele, care sunt artistii, cartile si filmele recomandate de voi.
Nordic Festival 2025
9 februarie 2025Il Cinema Ritrovato on Tour – Bucuresti 2025
5 februarie 2025
Leave a reply Anulează răspunsul
Recomandari
-
Playback – O capsula de nostalgie
10 decembrie 2023 -
La rivale – Maria Callas prin lentila invidiei
10 ianuarie 2024 -
Abisuri personale – Roma iubirilor la apus
1 iulie 2024
Cautare in site
Informatii Contact
Puteti lasa un mesaj privat pe aceasta pagina de facebook dedicata
Cele mai vizualizate
Recenzii Aleatorii
-
Iasomie neagra – O viata in trei scrisori
13 ianuarie 2024 -
Sezonul uraganelor – O noua voce a literaturii mexicane
10 august 2022 -
Eastern European Feels: Retrospectiva Barbara Sass
31 ianuarie 2025