Visuali Italiane 2025 – Filme italiene noi, de neratat

0

În fiecare început de primăvară, cinefilii pasionaţi de cultura italiană pot vedea noile filme ale regizorilor din ţara lui Fellini, în cadrul festivalului Visuali Italiane. Selecţia include filme premiate, thrillere, documentare, drame, comedii și debuturi. Visuali Italiane 2025 va avea loc în perioada 3-9 martie la București (Cinema Muzeul Ţăranului). De asemenea, proiecţiile vor putea fi văzute și la Cluj-Napoca (13 – 16 martie, Cinema Victoria), Craiova (21 – 23 martie, Cinema Patria), Timișoara (27 – 30 martie, Cinema Studio), Iași (29 – 30 martie, Cinema Ateneu) și la Sibiu – într-o secțiune dedicată în cadrul ESTE Film Festival, (28 mai – 1 iunie).

Cele mai așteptate filme

Ediţia din 2025 a festivalului îi este dedicată regizorului Luca Guadagnino, apreciat datorită modului în care îmbină frumuseţea vizuală cu senzualitatea. Fanii săi vor putea vedea în avanpremieră filmul Queer, bazat pe romanul omonim al lui William S. Burroughs. În film apare și Daniel Craig, într-un rol surprinzător. Filmul este precum o meditaţie incandescentă asupra erotismului, intimităţii emoţionale și a singurătăţii. Queer va intra în cinematografele din România începând cu data de 21 martie, distribuit de Transilvania Film. Poţi vedea trailerul aici.

Un alt film regizat de Luca Guadagnino, inclus în selecţie, este și cel datorită căruia a devenit faimos la nivel internaţional. Nostalgicii pot (re)vedea și Io sono l’amore, cu Tilda Swinton într-un rol memorabil. Trailerul filmului.

Festivalul va fi deschis de filmul Vermiglio (Mireasa muntelui). Filmul impresionează datorită frumuseţii peisajelor alpine ce devin fundalul pentru o poveste despre iubire, prietenie și supravieţuire în tulburii ani ’40. Filmul regizat de Maura Delpero a fost distins cu Marele Premiul al Juriului la Festivalul de Film de la Veneţia, în 2024, și este propunerea Italiei pentru Premiul Oscar decernat celui mai bun film străin. Filmul Vermiglio va rula și în cinematografele din România începând cu data de 7 martie, distribuit de Culoar Films. Poţi vedea trailerul aici.

Sicilia și Napoli continuă să fascineze

Nu ne putem imagina cinematografia italiană fără ţărmurile meridionale. Fără acea lumină de vară eternă în care dramele sfâșietoare întâlnesc speranţa, marile iubiri și regretele. Despre mari iubiri și regrete este vorba și în filmul Hey Joe. Personajul central, un veteran american, se întoarce într-un Napoli al anilor ’70. Aici vrea să își cunoască fiul născut în urma unei relaţii trecătoare. Fiul său, în vârstă de 25 de ani, ajunge în lumea delicvenţilor. Nu vrea să își cunoască tatăl. Noul film al lui Claudio Giovannesi pendulează între melodramă și thriller, pe fundalul unuia dintre cele mai ofertante orașe captate pe marele ecran. Poţi vedea trailerul aici.

Din Napoli ajungem în Palermo, apoi în Siena, urmărind parcursul adolescentului Leonardo. Diciannove este un alt debut cinematografic despre idealurile și aspiraţiile noii generaţii de tineri. Leonardo pleacă din Palermo pentru a studia în inima Londrei. Însă își dă seama că nu este drumul potrivit pentru el. Se întoarce în Italia și ajunge în Siena, unde vrea să se dedice literaturii. Explorările sale, prieteniile și oscilaţia între singurătate și nevoie de ceilalţi sunt urmărite empatic de regizorul Giovanni Tortorici. Poţi vedea trailerul aici.

Fanii lui Toni Servillo îl vor vedea într-un nou film, cu acţiunea în Sicilia anului 2000. Actorul intră în rolul politicianului corupt Catello. Pentru a scăpa de închisoare, politicianul acceptă să ajute la capturarea unui cap al mafiei. Catello ajunge astfel să întreţină o corespondenţă stranie cu acesta. Iddu, regizat de Fabio Grassadonia și Antonio Piazza, îmbină suspansul, comedia și grotescul, mizând pe jocul expresiv al marelui actor italian. Poţi vedea trailerul aici.

Filme de epocă

Dacă vrei un film de epocă despre femeile emancipate din Veneţia, poţi alege Gloria!. Povestea din film este plasată în secolul al XVIII-lea, într-un institut de fete. Elevele institutului sunt pasionate de muzică. Ele își impun propriul stil rebel și inovator, contestând autoritatea machistă. Debutul cinematografic al Margheritei Vicario a fost prezentat la Berlinale, fiind apreciat datorită mesajului cu privire la rolul artei în libertatea individuală. Poţi vedea trailerul aici.

Campo di battaglia este un film ce aminește de anii tulburi ai Primului Război Mondial. Vei descoperi povestea unor oameni care leagă prietenii în timp ce tratează răniţii de pe front. În filmul regizat de Gianni Amelio îl vei admira și pe Alessandro Borghi, considerat unul dintre cei mai buni actori italieni. Poţi vedea trailerul aici.

Între amintiri, poezii vizuale și experimente digitale

Dacă îţi plac filmele care degajă nostalgie, merită să vezi și debutul Sulla terra leggeri (Imponderabili). Prezentat la Festivalul de la Locarno, filmul regizat de Sara Fgaier are ca temă relaţia dintre iubire și memorie. Personajul masculin central își recitește însemnările despre marea lui iubire, pentru a încerca să se vindece de amnezia misterioasă de care suferă. Însemnările fac parte dintr-un jurnal înmânat de o femeie pe care nu o mai recunoaște. Poţi vedea trailerul aici.

Unii dintre cei mai buni regizori italieni contemporani pot fi (re)descoperiţi cu ajutorul calupului de scurtmetraje incluse în program. Patru filme scurte intense te vor purta din Caserta pâna-n Paris. Expresive și dramatice, aceste scurtmetraje reflectă diversitatea cinematografiei italiene. Poţi vedea trailerul aici.

De la poetic la vibrantele filmări postate pe social media se trece în filmul Real. Filmul reflectă nevoia de a crea lumi personalizate plecând chiar de la realitatea filtrată în imaginile digitale. Filmul lui Adele Tulli este o încercare de a înţelege lumea creatorilor digitali – între infinita creativitate și pericolul dezvoltării unor noi patologii. Poţi vedea trailerul aici.

Relaţia dintre ficţiune și autobiografie capătă o sensibilitate aparte în filmele în care sunt explorate chiar vieţile regizorilor și ale relaţiilor dintre aceștia și copiii lor, implicaţi la rândul lor în lumea filmului. Regizioarea Francesca Comencini întoarce camera spre propria familie. Relaţia cu tatăl ei, regizorul Luigi Comencini, este subiectul filmului Il tempo che ci vuole (Atât cât trebuie). Filmul surprinde încercarea tatălui de a-și salva fiica dependentă de droguri. Poţi vedea trailerul aici.

Informaţii despre bilete și program poţi găsi și pe Eventbook.

Leave a reply