Disco Boy – O interpretare memorabila

0

Premiat la Berlinale (Ursul de Argint) și prezentat în premieră, în România, la Bucharest International Film Festival 2023, Disco Boy te va face să aștepţi și alte filme de la regizorul Giaccomo Abbruzzese.

Imaginile ce apropie cadrele de arta fotografică, efectele vizuale stranii ce împing realimsul către alegorie, coloana sonoră ce folosește hipnotic muzica electronică pentru a ridica spre transcendenţă abisurile, traumele, umbrele sumbre ale umanităţii și nevoia de afecţiune, alături de interpretarea pătrunzătoare (și totodată enigmatic-derutantă) oferită de actorul devenit faimos în filmele lui Petzold, Franz Rogowski, îţi oferă o poveste de viaţă ce îţi va ramane în minte. Disco Boy ţi se scufundă în memorie așa cum o fac toate poveștile care îţi solicită capacitatea de a privi în adâncurile fiinţei umane pentru a înţelege de fapt ce se ascunde sub aparenţele de la suprafaţa unui chip pe care istovirea psihologică a lăsat o expresie aparent fermă, încremenită, însă care te bântuie. O astfel de privire o are și esticul Aleksei, care pare să le fi trăit pe toate.

Sursele de inspiraţie

Răspunzând la întrebările despre film, Giaccomo Abbruzzese a precizat că sursa de inspiraţie a fost un dansator întâlnit într-un club din ţara natală, Italia, care înainte fusese un soldat. O altă sursă au fost tinerii cosmopoliţi întâlniţi la un festival de film ţinut în locuri neconvenţionale din Belarus. Aceștia i-au spus că și-ar fi dorit să se înroleze in Legiunea Străină pentru a obţine cetăţenia unei ţări occidentale. Un astfel de tânăr este și personajul central, Aleksei.

Sub pretextul intrării în Polonia alături de o galerie de fotbal, Aleksei se urcă împreună cu prietenul său într-un camion. Îi oferă șoferului o sumă de bani pentru a-i duce aproape de graniţa cu Franţa.

Curajul celui fără nimic de pierdut

Ajuns în Franţa, Aleksei se duce imediat la cei ce recrutează pentru Legiunea Străină. Aceștia înţeleg imediat că este genul de om al cărui mare curaj se bazează exact pe faptul că nu mai are nimic de pierdut. Poate deveni astfel luptătorul perfect, gata să-și asume orice riscuri pentru ca, la finalul misiunilor, să își obţină cetăţenia franceză, să devină din clandestin un locuitor onorabil al Republicii și să-și întemeieze o familie ai căror copii să nu treacă prin toate greutăţile întâmpinate de el până la venirea clandestină în Franţa. În Legiunea Străină i se spune chiar de la început, prin vocea stridentă a comandantului, că trecutul nu contează. Legiunea devine o noua familie. Cei recrutaţi își pot alege o nouă identitate, având parte de o nouă naștere și un nou botez.

După ce trece de probele dure din timpul antrenamentelor, Aleksei se dovedește apt pentru Legiune. Prin urmare ajunge în prima sa misiune. O misiune în mijlocul unui peisaj demn de un paradis, dar care poate deveni un infern ce înhaţă cu voracitate. Este vorba despre jungla din Delta Nigerului. Aici, abundenţa vegetală ascunde resurse impresionante de petrol. Iar exploatarea anunţă și distrugerea habitatului de care depinde viaţa localnicilor. De aceea dintre localnicii răsculaţi au fost recrutaţi alţi soldaţi. Acești soldaţi autohtoni vor să pună pe fugă angajaţii care exploatează resursele. Se lasă filmaţi de reporteri în ipostaze războinice intimidante, dorind să demonstreze că sunt gata de orice.

Misiunea din Delta Nigerului

Nimerit în inima junglei, Aleksei și camarazii săi din Legiune trebuie să elibereze niște ostatici francezi. Efortul lor devine o luptă pentru supravieţuire surprinsă într-un mod suprarealist, care își dă fiori.

Calităţile vizuale ale filmului sunt impresionante în cadrele menite să descrie atmosfera din Delta Nigerului. Coloana sonoră însoţește angoasantul contrast dintre liniștea atemporală a vastităţii vegetale și elementele industriale. Din inima junglei răsar precum niște furnale ale infernului elementele unei rafinării. Flăcările ce ies din ceea ce par turnurile unei fortăreţe ameninţătoare sunt singurele ce perturbă întunericul unei jungle ce vrea să își continue ritmul ciclic de la începuturile timpurilor.

Misiunea lui Aleksei și imaginile vegetaţiei ce poate ascunde un infern apropie filmul de trimiterile spre romanul-cult al lui Conrad – În inima întunericului – și spre filmul-cult Apocalypse Now. La încărcatura metaforică a confruntarii cu pericolul contribuie și decizia inspirată de a filma folosind o cameră cu termoviziune confruntarea corp la corp dintre Aleksei și liderul localnicilor ce aleg calea extremă pentru a-și apăra teritoriul de poloare.

Africa luată acasă

Confruntarea pare una cu tentă mitică. A unor forţe de la începuturile rămase în negura atemporalului. Doar că nu este lupta care în mituri naște o nouă lume. Este o luptă care distruge. Din care nimeni nu iese învingător. Nici măcar cel se pare mai puternic, dar al cărui psihic va fi slăbit de forţa remușcării. Această forţă a remușcării îl va face pe Aleksei să o caute pe sora liderului nigerian. Pasionată de dans, aceasta ajunge animatoarea cu mister de zeiţă exotică într-un fastuos club de noapte din Paris deţinut de un alt estic uns cu toate alifiile, îmbogăţit în urma traficului cu diamante.

Scenele în care Aleksei o privește pe enigmatica Udoka dansând par un ritual. Muzica electronică vibrează ca-ntr-o transă. Mișcările ei par un rit de trecere spre o altă lume. Pusă pe un piedestal pentru a-și face numărul de dans, Udoka (Laetitia Ky) animă mulţimea abandonată în pulsaţiile muzicii asemenea unei zeităţi ambivalente, care atrage, dar și transformă în prizonier orice muritor care se apropie de ea.

Calităţile vizuale

Efectul straniu și plăcerea vizuală sunt amplificate și de locul ales pentru clubul de noapte. Pentru a intra în acest club, Aleksei traversează un culoar. Ajunge apoi într-un loc avand ziduri groase ce amintesc de catedralele gotice. Doar că efectele neonului transformă catedrala într-un tunel al timpului. Aleksei iese din prezentul său pentru a se regăsi în junglă. Privind-o pe sora celui împotriva căruia a luptat crâncen îţi dă impresia că se află într-un purgatoriu. Doar că marea decizie de salvare a sufletului este luată de o femeie care aduce dansul considerat păgân în inima civilizaţiei care pentru cei clandestini nu păstrează decât o cale murdară pentru a câștiga dreptul de a fi considerat un om cu demnitatea recuperată.

Prin infiltrarea vizualului cu efecte suprarealiste (și totodată irezistibile), regizorul Giaccomo Abbruzzese împinge observaţia cu tentă socială spre zona unde se ascund toate cele ce ne cutremură. Disco Boy reușește să reactiveze compasiunea apelând la nevoia noastră de mit. De a compara tot ceea ce vedem nedrept cu lupta împotriva forţelor malefice. O luptă inegală, unde cel aflat de partea binelui nu poate invinge decât dacă își lasă o parte din suflet ca ofrandă. Aleksei și-a lăsat certitudinile și liniștea în Delta Nigerului, pentru a-și găsi izbăvirea în jungla civilizată. Doar că-l mai așteaptă o ultimă cerere de ofrandă pentru a scăpa de acei demoni interiori.

Poţi vedea trailerul aici.

Leave a reply