The Bikeriders – Mai mult decat o poveste pe motoare
The Bikeriders este un film a cărui miză și profunzime îți depășesc așteptările, indiferent dacă faci sau nu parte din comunitatea motocicliștilor ce aleg să trăiască periculos, ca-n filmele americane.
Regizorul Jeff Nichols câștigă pariul celui ce merge pe sârmă. Sârma suspendată ce solicită echilibristica perfectă între comercial-palpitant și evitarea facilului, în ciuda unui conținut cât se poate de accesibil, între elementele recognoscibile până la clișeizare, legate de figura fetișizată a motociclistului ca ideal al virilităţii nediluate de noul progres, și evitarea mistificării artificiale, dar mai ales între un respect față de o lume asumată, ce și-a păstrat identitatea, autenticitatea, devotamentul față de propriul crez existențial, și privirea lucidă asupra aceleiași lumi ce ajunsese (peste ani) să flirteze cu fărădelegea, trădându-și idealurile romantice de la începuturi.
Primele scene te vor păcăli
Filmul The Bikeriders are toate șansele să devină un noi hit cu potențial dacă nu de clasic, măcar de film ce naște discuții consistente despre societatea americană postbelică și despre sensul după care tot gonește bărbatul cu guler albastru, pe care boom-ul economic expus prin costume elegante pare să-l fi lăsat în urmă. Succesul filmului este dat tocmai de talentul lui Jeff Nichols de a distribui toată acea paradă ispititoare (și aspiraţională) a elementelor ce au transformat motociclistul în noul erou neîmblanzit, astfel încât să ofere imagini de un familiar irezistibil, că doar nu ne mai saturăm să privim rebeli călare, dar fără a da impresia că toate aceste elemente oferă încă un film parazitat de clișee.
Nimic din primele scene – care promit un love story între fata serioasă, dar aparent naivă (interpretata de Jodie Comer), din alt trib (al cetățenilor-model), și teribilistul pe motor, aparent nu foarte mintos, (interpretat de un Austin Butler cu aer de Brad Pitt aflat la începuturi și de James Dean) – nu te duce cu gândul la turnura cu multe mesaje relevante legate de societate, în ansamblul ei.
Încălcarea unui cod al onoarei
The Bikeriders momește, într-adevăr, printr-un love story. Genul de poveste despre conflictul dintre iubire și loialitatea față de gasca ajunsă la limita legii. Romantismul de film american despre drama fetei cuminți seduse de rebelul certat cu legea, interpretat de Austin Butler se disipeaza în primele 15 minute. Apare apoi adevărata miză: decăderea unei lumi. Călcarea în picioare a unui cod al onoarei.
La acest cod părea că ținea președintele și fondatorul clubului The Vandals. Din acest club face parte Benny, protagonistul cu aer de etern adolescent care frânge inimile naivelor. Interpretat de Tom Hardy, Johnny, șeful lui Benny, întruchipează vechea lume. Acea lume care visa. Mai bine zis acea Americă a marilor anonimi hrăniți de generaţii cu miltul vieții spectaculoase.
Predarea ștafetei unei noi generaţii
Într-o societate în care s-a tot pompat testosteron, Johnny se lasă influențat de personajul motociclist interpretat de Marlon Brando. Așa îi vine ideea înființării unui club de motocicliști. Simte nevoia alegerii unui succesor. Acesta va fi Benny.
Benny și Johnny sunt diferiți. Johnny este impulsiv, inconstant. Nu se gândește la consecinţele pe termen lung ale faptelor sale. Totodată, este tot ce nu are Johnny, șeful găștii: acel aer de rebel fără cauză, de hoinar fără țintă. Johnny inspiră acel respect intimidant, de lider al haitei. El face legile și tot el aplică pedepsele. Decide cine merită sau nu să facă parte din club. Pare singurul mintos din gașcă. Dar și cel mai așezat. Când nu e pe motocicletă, conduce un camion. În viața de zi cu zi este americanul model. Muncitor și familist.
Personajul Johnny coagulează mesajele filmului. Dar și conflictul dintre nou și vechi. Uns cu toate alifiile și cu prestanță, îl reprezintă pe americanul cu guler albastru. Pe care faima l-a ocolit într-o societate divizată între învingători și ratați. De aceea clubul The Vandals legitimează apartenența la tribul învingătorilor. Ieșirea din anonimatul celor uitați de boom-ul economic din anii ’60, în care se petrece acțiunea.
Dacă Benny este personajul care atrage prin farmec de vedetă pop, Johnny este personajul lămuritor. Datorită lui înțelegi obsesia de a face parte din clubul vandalilor pe două roți. Zgomotul intimidant al motoarelor este de fapt strigătul anonimilor ce vor să se facă auziți.
Un film despre mentalităţi
Regizorul te face să înțelegi mentalități. Folosește o succesiune de ritualuri sociale. Cel prin care grupul își arată devotamentul, solidaritatea. Sau prin care aplică pedepse pentru a face dreptate.
Clubul devine o nouă societate. Inventată ca un manifest al omului simplu. Căruia viața nu îi rezervă nimic prin care să se simtă împlinit la nivel viril. Clubul pare ultimul bastion al masculinitatii ancestrale. Retrogradă și toxică, după standardele noastre.
Tocmai prin modul în care privește regizorul această lume te impresionează filmul. Rar mai vezi un asemenea echilibru între respectul ce vine din empatia față de universul uman studiat, nu din glorificare, între măreția defilării colective prin oraș și zeflemeaua subtilă ce filtrează exagerările. Înțelegând fără a epata, regizorul nu se plasează admirativ nici de partea motocicliștilor, nici a celor ce îi consideră doar niște barbari.
Jeff Nichols este de fapt una cu personajul reporter Danny (Mike Faist). Empatic și curios. Fără a studia oamenii ca niște ciudățenii, acesta îți arată defectele unei lumi. De fapt, acest film are la baza cartea omonimă a jurnalistului Danny Lyon.
Deziluziile
The Bikeriders este un film ce face dintr-o comunitate o radiografie a unei Americi glorificate și apoi (dez)iluzionate de războaie. Se războiesc și motocicliștii. Nu te poţi abține să-ti pui o întrebare când își cară pumni. Sau când fac din flama impulsivităţii niste răzbunări devastatoare. Oare interesul pentru cultura lor nu avea legătură cu glorificarea Americii în urma unui război mondial? Cultul motociclistilor a luat avânt după anii ’40. Niște ani ai reconstrucției.
Motocicliștii erau noii ostași ai orașelor. Solidari precum o armată. Nu întâmplător pentru a le sta alături, partenerele aveau nevoie de vocația celei ce își așteaptă bărbatul de pe front. Ce-l sprijină necondiționat. Gata să accepte că nu ele sunt pe primul plan, ci camarazii pe motoare. Când aude chemarea găștii, bărbatul devenit motociclist este precum soldatul plecat în misiune.
De la războiul de glorificare se trece la cel al traumatizaţilor uitați. Cei întorși din Vietnam. Din rândul lor apar, în film, noii motocliști infractori. Fără a-și însuși vechile reguli. Violenți. Cei ce își revendică scelerat ce li s-a luat. Cu ascensiunea lor în clubul motociclistilor se încheie dezolant o eră. Acesta pare a fi mesajul pesimist al filmului. Un mesaj precum un sfârșit de lume. De imperiu asediat de adevăraţii vandali, cândva respinși de toţi, periferizaţi. Ei nu mai respectă jurământul pentru libertate și fidelitatea camaraderească. Ei devin prădători și aleg dominaţia prin teroare, nu respectul prin admiraţia celor visători.
Poţi vedea trailerul aici.
Sunt Adriana Gionea si va invit sa imi descoperiti lumea populata de carti, filme, expozitii de arta, calatorii si festivaluri. Despre acestea scriu pe site-ul meu, Carti, filme si alte pasiuni. Va invit sa-mi descoperiti biblioteca, explorarile cinefile si artistii preferati. Sper sa va inspire, sa invite la dialoguri sau la discutii relaxate alaturi de prietenii vostri adunati la cafeneaua boema sau la ceainaria inconjurata de gradina visata. De asemenea, mi-ar placea sa imi spuneti, prin comentariile privind articolele mele, care sunt artistii, cartile si filmele recomandate de voi.
Cheia din Smirna – Drumul spre amintiri vechi de secole
8 noiembrie 2024Tacerea Seherezadei – Povesti din Smirna cosmopolita
7 noiembrie 2024UrbanEye Film Festival 2024
4 noiembrie 2024
Leave a reply Anulează răspunsul
Recomandari
-
L’evenement – O voce a emanciparii
24 iunie 2022 -
Junky – Inca de actualitate
3 decembrie 2023 -
Josephine Baker – Memorii
14 iunie 2024
Cautare in site
Informatii Contact
Puteti lasa un mesaj privat pe aceasta pagina de facebook dedicata
Cele mai vizualizate
Recenzii Aleatorii
-
Mult mai sus de al noualea cer – Un carusel de vieti
4 decembrie 2023 -
Targul de Craciun 2021 de la Fundatia Calea Victoriei
25 noiembrie 2021 -
One World Romania 2023
30 martie 2023