
A ras si tata – Perspectiva masculina dezinhibata asupra adolescentei
A râs și tata confirmă opinia celor ce susţin că proza scurtă oferă cel mai sincer portret al generaţiei ce și-a trăit copilăria și adolescenţa în România de după comunism. În el se regăsesc obsesiile, ratările, speranţele, deziluziile, umorul ca defensă finală și autoamăgirile acestei generaţii care s-a desprins brutal de ceea ce visau părinţii. Remus Boldea se inspiră din perspectiva masculină asupra experienţelor ce au definit-o. De aici și impresia că te afli într-o lume familiară, ca ai un deja-vu când ii descoperi personajele.
Descoperirea unui debut

Volumul de proză scurtă A râs și tata este un debut. Mai bine zis debutul unui autor care nu se pierde printre artificii inutile. Merge direct la miezul situaţiilor inconfortabile. Mai ales al celor din perioada adolescenţei.
Proza dezinhibată a lui Remus Boldea împrumută francheţea brutală, necenzurată, a unui adolescent dezamăgit de părinţii surmenaţi, de școală, de profii consideraţi adesea conformiști sau tiranici, de rudele troglodite sau de cel mai bun prieten care trădează ori se dovedește a fi un profitor fără scrupule. Tot asemenea unui adolescent scos din pepeni după ce a s-a săturat de limitările venite odată cu prăpastia dintre generaţii și de conștientizarea absenţei unor perspective ofertante în locul de baștină, Remus Boldea recurge la fraze percunate, la expresiile abrazive și la acea privire nemiloasă asupra lumii adulţilor.
O galerie a tipologiilor masculine
Prozele scurte din acest volum sunt scrise doar din persprectiva unor personaje masculine. De fapt, A râs și tata este o galerie a tipologiilor masculine în adolescenţă. Dacă ești cititoare, ai impresia că ai nimerit în timpul celui mai direct și franc dialog dintre bărbaţi. Îi auzi vorbind pe bune despre cum văd ei femeile, relaţiile de prietenie, sexualitatea, propriile frici, legăturile din familie. Ajungi să te întrebi dacă nu cumva Remus Boldea a scris cartea pentru a le permite cititoarelor să audă ceea ce iubiţii din adolescenţă ori actualii parteneri le ascund pentru a nu fi respinși, pentru a nu a fi consideraţi vulnerabili.
Remus Boldea scrie verosimil. Reușește să redea pendularea între machismul etalat cu teribilism, cu bravadă, și vulnerabilitate. Protagoniștii săi trec prin tot ce trece de obicei un adolescent. Visează la prima experienţă sexuală, dar se tem de penibilul unui eșec. Vor să trăiască departe de orășelele ori de satele unde nu se întâmplă mai nimic. Fug de ei înșiși după ce fug de ceilalţi, sau, dimpotriva, sunt ei cei ce-i pun le alţii pe fugă.
Trezește amintiri din adolescenţă
Fără a recurge la un realism apăsător, lui Remus Boldea nu-i scapă nici o dramă adolescentină. Iar toate dramele din prozele sale converg spre autosabotările personajelor ca exresie a unui eșec anticipat. Fiecare personaj principal știe că poate eșua oricând. Mai ales în preajma experienţelor de iniţiere, de trecere. Dacă nu eșuează ei, atunci sigur o vor face prietenul cel bun, vărul primitiv, colegul sau fata căreia i se atribuie o reputaţie dubioasă. Iar aceștia îl vor trage și pe el după ei. De aceea ai impresia că fiecare povestire ascunde farsa nemiloasă a unui păpușar ce are pică pe adolescenţii temători sau care bravează ostentativ. Te aștepţi să dai peste o întorsatură precum un hohot nemilos al unui zeu ce râde zgomotos de adolescenţii din povestiri tocmai când vor să iasă dintr-o criză, dintr-un conflict, ori să scape în sfârșit de vigilenţa adulţilor mereu critici la adresa lor.
A râs și tata este un dubut care va prinde datorită invitaţiei la revizitarea unei vârste palpitante. Iar această invitaţie se transformă în iluzia apropierii de personaje sau a complicităţii. Mulţi cititori vor avea impresia că-și regăsesc prietenii din liceu în descrierile personajelor. Sau poate profii de care se temeau, mamele cicălitoare, acele colege irezistibile ce-și asumau precoce erotismul. Talentul lui Remus Boldea constă de fapt în abilitatea de a capta ritmul adolescentin, (mai ales în revărsarea emoţiilor și a unor amintiri), de a reda în proză amestecul de prospeţime euforică, spontană, cu episoadele alunecării în dezolare.
Poţi comanda volumul și de pe site-ul Editurii Trei, Libris, Cărturești sau Elefant.ro
Te invit să descoperi și recenzia despre un alt volum de povestiri, Cum te vei îmbrăca la sfârșitul lumii.
Sunt Adriana Gionea si va invit sa imi descoperiti lumea populata de carti, filme, expozitii de arta, calatorii si festivaluri. Despre acestea scriu pe site-ul meu, Carti, filme si alte pasiuni. Va invit sa-mi descoperiti biblioteca, explorarile cinefile si artistii preferati. Sper sa va inspire, sa invite la dialoguri sau la discutii relaxate alaturi de prietenii vostri adunati la cafeneaua boema sau la ceainaria inconjurata de gradina visata. De asemenea, mi-ar placea sa imi spuneti, prin comentariile privind articolele mele, care sunt artistii, cartile si filmele recomandate de voi.
Pecheurs d’eponges – Povestea insulei grecesti Kalymnos
16 august 2023
Leave a reply Anulează răspunsul
Recomandari
-
UrbanEye Film Festival 2022
7 noiembrie 2022 -
Close – Prima prietenie nu se uita niciodata
30 ianuarie 2023
Cautare in site
Informatii Contact
Puteti lasa un mesaj privat pe aceasta pagina de facebook dedicata
Cele mai vizualizate
Recenzii Aleatorii
-
Expozitie de stampe japoneze si povestea celor 47 de ronin
6 noiembrie 2021 -
Mon Maroc – Devenirea unui scriitor
6 iulie 2023 -
Pictures of Fidelman – Un pictor american la Roma
21 decembrie 2022