Au-dessous du genou – Doi straini se indragostesc pe Nil

0

Au-dessous du genou îţi promite un love story pătimaș, în timpul unei croaziere pe Nil, cu doi protagoniști aparţinând unor culturi diferite. Însă, pe măsură ce dai paginile, descoperi mai degrabă o invitaţie (infuzată de mit și oniric) la reflecţie. Romanul devine o succesiune de gânduri despre forţa amintirilor din copilărie, despre moștenirea emoţională oferită de părinţi, despre identitatea formată în contextul relaţiei complicate, duale, cu patria de origine, toate derulate precum o întâlnire melancolică a trecutului cu prezentul.

Voluptatea dialogurilor

Paginile din microromanul scris de Isabelle Rossignol se transformă în scene ce amintesc de voluptatea dialogurilor dintr-un elegant film franţuzesc, de talentul unui regizor de a folosi detaliile arheologice pentru a scoate la suprafaţă amintiri de multă vreme uitate și de montarea unei piese de teatru, în care doi străini strecoară observaţii profunde și tensiuni mocnite printre niște replici demne de un flirt simplist.

Cei doi străini sunt franţuzoaica Agnes și egipteanul Mina. La începutul romanului aflăm despre nevoia ei de a evada. Agnes ar vrea să se elibereze puţin de propriul prezent. Alege astfel o croazieră pe Nil, cu opriri pe celebrele maluri unde se află vestigiile faraonilor. Odată urcată la bordul navei de croazieră, îl descoperă pe șarmantul Mina. Acesta lucrează la recepţia hotelului plutitor, iar noaptea seduce străinele.

Când o întâlnește pe Agnes, Mina îi spune că de fapt întâlnirea lor era predestinată. De la o ridiculă tentativă de a intra pe sub pielea lui Agnes iau naștere dialoguri despre culturi diferite, despre modul în care dramele taţilor influenţează parcursul copiilor, despre inechităţi și diferenţe culturale, mai ales despre acele diferenţe în percepţia libertăţii, iubirii, autonomiei personale în raport cu vechea credinţă în destin.

Umbra tatălui

Între vizitele făcute de Mina în cabina lui Agnes, aceasta își derulează amintirile despre tatăl ei. Un tată părăsit de soţie tocmai când sănătatea i se șubrezise, ameninţându-i autonomia și demnitatea. Care s-a luptat cu greutăţile unui tată singur și cu durerea abandonului. Imaginile templelor și ale imenselor statui construite de-a lungul Nilului se transformă în metafore despre viaţă și moarte (tatăl lui Agnes nu mai are mult de trăit).

Amintirile lui Agnes curg până se întâlnesc suav cu destăinuirile lui Mina despre tatăl lui. Compară legături, temeri și regrete, decizii bine drămuite și reacţii impetuoase.

Percepţii schimbătoare

Ceea ce pare a fi o relaţie carnală trecătoare devine pentru Agnes promisiunea unei mari iubiri. Începe să creadă tot ce îi spune Mina. De fapt, Isabelle Rossignol se joacă abil cu percepţia ta despre personajul Mina. Dacă la început intenţiile sale de profitor mincinos par clare, ele se vor schimba. Sau, mai bine zis, reacţiile lui Agnes te vor face să îl vezi altfel pe Mina.

Atracţia incandescentă, dar predictibilă, se transformă, treptat, în umbre de mister. În pagini despre imposibilitatea de a înţelege sinele celuilalt. De a descoperi ce se află în spatele bruștei sale ezitări când atracţia promite să se transforme într-o legătură mai profundă.

O dublă călătorie

Cei ce iubesc filmele franţuzești vor putea regăsi alternanţa dintre impetuos și acea curgere trândavă a timplului între două scene în care tensiunile interioare escaladează, sau între voluptate și durerea părăsirii. Au-dessous du genou are eleganţa acelui gen de film clasic, sub a cărui simplitate și poveste predictibilă stau ascunse gânduri sofisticate despre natura umană, memorie transgeneraţională și problemele unei actualităţi presante.

Romanul scris de Isabelle Rossingnol este despre o dublă călătorie. Una spre marile vestigii ale civilizaţiei, alta spre urmele părinţilor din memoria personală. Actracţia pentru Mina vine într-o etapă a vieţii în care Agnes trebuie să se confrunte deodată, cu doliul. Să treacă de-a lungul mai multor maluri ale propriei existenţe. Întâlnirea cu Mina pare una pur erotică, însă, precum lumina puternică a verii egiptene, o face să vadă clar tot ceea ce zăcea ascuns în propria memorie.

Poţi găsi romanul vizitând librăria franceză Kyralina sau accesând site-ul librăriei.

Te invit să descoperi și prozele din cartea Balcon sur la Mediterranee citind recenzia aici.

Balcon sur la Mediterranee – Intre voluptatea clipei si cosmarurile din trecut

Leave a reply