Poor Things (Sarmane creaturi) – Femeia care evadeaza din cabinetul de curiozitati
Yorgos Lanthimos nu se dezminte nici în noul său film, distins cu Leul de Aur la ediţia din 2023 a Festivalului de Film de la Veneţia. Poor Things (Sărmane creaturi) arată încă o dată că Yorgos Lanthimos nu încetează să te surprindă ingenios, chiar și atunci când rămâne consecvent cu stilul predictibil, caracterizat de apetitul pentru insolit, dorinţa de a transforma umanitatea într-un cabinet de curiozităţi și de a face din naraţiune o alegorie când inconfortabilă, când împănată cu satira având accente de umor negru, grotesc. Așadar, poţi miza pe filmele lui dacă îţi plac poveștile cu personaje ciudate, surprinzătoare.
Regizând Poor Things demonstrează nu numai că își poate plasa excentricităţile în decoruri grandioase, demne de cele mai frumoase filme cu accente Belle Epoque sau cu efecte vizuale compatibile cu secvenţele futuriste în care un oraș istoric devenit iconic se apropie atât de filmul de epocă irezistibil, cât și de o distopie în nuanţe pastelate. Cu noul său film, Yorgos Lanthimos mai demonstează că poate fi un veritabil cameleon. Chiar și atunci când beneficiază de bugete extrem de generoase, oferite de obicei pentru o mare producţie hollywoodiană, reușește să împace atât publicul din cinematografele arthouse, cât și pe cel ce preferă ecranul imens de la mall.
Un spectacol bizar plin de culoare
Yorgos Lanthimos atrage publicul printr-un spectaculos sclipitor și viu colorat. Dar fără a face rabat de la acel gen de excentricitate ce nu este gustat chiar de toţi. Poor Thigs jonglează dezinvolt și totodată migălos cu elemente estetice Belle Epoque, distopice, coming-of-age cu tentă erotică dusă în direcţia explicitului, cu elementele unei comedii negre și cu grotescul inspirat din povestea din Frankenstein adaptată la un mesaj feminist ce depășește simplitatea tezistă.
Poor Things poate fi considerat unul dintre cele mai originale filme despre maturizarea feminină. Vei asista la devenirea unui personaj care este totodată senzual și monstruos. Inocent și crud. Artificial și extrem de uman. Inadaptat, dar și un lucid observator al lumii faţă de care se simte străin. Acest personaj este Bella, care îi permite actriţei Emma Stone să realizeze unul dintre cele mai bune roluri din cariera sa. De fapt, succesul filmului se sprijină pe interpretarea ei extrem de convingătoare.
Personajul feminin de neuitat
Personajul central, Bella, este un hibrid. Hibridizarea este vizibilă atât prin descoperirea originilor sale, cât și ale construcţiei estetice. Bella este și om, și fiinţă creată în laborator. Inventând-o, însuși Yorgos Lanthimos se dovedește un creator versatile, ce împinge povestea din Frankenstein într-o direcţie feministă, imprumutând elemente dintr-un basm cu tentă de freaky show (datorită personajelor secundare) sau de comedie burlescă (unele apariţii ale Bellei par desprinse din cabaretele Belle Epoque) și din povestea lui Alice în Ţara Minunilor (vestimentaţia Bellei amintește de această poveste, doar că lumea descoperită de ea nu are nimic inocent, ci mai degrabă pervers – crede că își poate descoperi libertatea sexuală într-un bordel parizian).
Bella este creaţia irezistibilă a unui cercetător ţăcănit. Acel geniu care experimentează fără scrupule. Interpretat de Willem Dafoe, Godwin Baxter (God, cum i se mai spune), este un om de știinţă care pune cercetarea mai presus de sentimente. Își reprimă orice urmă de empatie, de compasiune pentru fiinţa umană.
Când trupul muribund al unei frumoase tinere este pescuit în urma unei tentative de suicid prin aruncarea de pe unul dintre podurile din Londra, acest cercetător poreclit God se gândește să o readucă la viaţă. Doar că hotaraste că ea trebuie să devină alta. Prin urmare ia creierul copilului nenăscut și i-l implantează. Așa ia naștere Bella.
Transformarea imposibil de prezis
La început, Bella pare un personaj feminin condamnat. Are frumuseţea unei adolescente ce promite să devină o tânără irezistibilă, doar că mintea pare să-i fi rămas la vârsta copilăriei. În locul admiraţiei stârnește mila, cel puţin la începutul filmului. Însă Bella cunoaște o metamorfoză de curtezană îndrăzneaţă și de militantă feministă odată cu apariţia unui bărbat șiret, uns cu toate alifiile. Interpretat efervescent, spumos și caricatural de Mark Ruffalo, bărbatul joacă rolul avocatului ce trebuie să redacteze contractul prin care Bella devine din cobai soţia studentului ales pentru a fi asistentul din laboratorul inventatorului ei.
Avocatul Duncan se simte atras de farmecul ce îmbină senzualitatea cu aerul virginal al Bellei. Înainte de a se căsători, Bella își anunţă cu nonșalanţă creatorul – ce joacă la un moment dat și rolul de tata-, că vrea să trăiască mai întâi o viaţă aventuroasă, însoţindu-l pe avocatul seducător în aventurile sale extravagante.
Alături de afemeiatul Duncan, Bella călătorește dintr-un oraș faimos în altul. Duce o viaţă de lux în Lisabona, unde gustă din plăcerile sexuale, descoperindu-și feminitatea. Se emancipează. Întâlnește un tânăr ce-i deschide mintea arătându-i cum trăiesc și cei defavorizaţi, apoi eșuează în Paris, fără un ban. Aici își dă seama că își poate folosi apetitul sexual exacerbat într-unul dintre faimoasele bordeluri. Neavând încă dezvoltate sentimentele umane, simte mai degrabă curiozitate decât dezgust.
Puterea Bellei
Din victima sigură a seducătorului cu apucături de prădător, Bella devine ea însăși călăul psihologic al amantului ei. Mintea de copil se dezvoltă. Femeia crescută de un geniu începe să își intre în drepturi. Devenită femeie, Bella uimește prin inteligenţă, profunzime, erotism descătușat, umor și forţa de a depăși orice pericol. Se împrietenește cu o altă curtezană din Paris, ce avea idealuri anarhiste. Descopera trecutul mamei sale. Îi pune la punct stârnind hohote de râs pe toţi bărbaţii ce o vor un obiect sexual în colivie. Totuși, marea ei descoperire a Bellei este capacitatea propriului creier.
Metamorfoza Bellei este imprevizibilă de la o scenă la alta. Plină de umor, suprarealism și cu luciri de candoare adolescentină. Iar interpretarea Emmei Stone este pe măsura Bellei. Emma Stone își pune tot talentul și expresivitatea la dispoziţie. Dispune de un întreg arsenal actoricesc pentru a te face să-i iubești personajul. Își ţine admiratorii atenţi de la prima până la ultima scenă. Interpretarea adorabilă îi va aduce în sala de cinema până și pe cei spriaţi de anumite elemente grotești ale filmului, ce-i va să creadă ca Yorgos Lanthimos a dat-o în mintea unui teribilist, abandonând mesajele multistratificate mult mai subtil deghizate în mit.
Chiar dacă pare un film mai comercial, comparat cu primele sale pelicule, lui Poor Things nu-i lipsește profunzimea. Doar că îţi este livrată într-un spectacol burlesc, uneori apetisant, alteori de-a dreptul scabros. Lui Yorgos Lanthimos i-a reușit de fapt o fabulă suprarealistă despre umanitate. O retrospectivă bizar-extravagantă a viciilor ei. Regăsești vanitatea, montruosul, compromisurile degradante din calea emancipării feminine, prizonieratul din societatea patriarhală, precum și mesajul dezinhibat narativ și vizual referitor la dreptul femeii de a fi așa cum vrea ea să fie, de a-și lua în posesie trupul care timp de secole le-a aparţinut multora, dar niciodată ei.
Poţi vedea trailerul aici.
Te invit să descoperi și romanul Vocile deșertului, inspirat din povestea Şeherezadei.
Sunt Adriana Gionea si va invit sa imi descoperiti lumea populata de carti, filme, expozitii de arta, calatorii si festivaluri. Despre acestea scriu pe site-ul meu, Carti, filme si alte pasiuni. Va invit sa-mi descoperiti biblioteca, explorarile cinefile si artistii preferati. Sper sa va inspire, sa invite la dialoguri sau la discutii relaxate alaturi de prietenii vostri adunati la cafeneaua boema sau la ceainaria inconjurata de gradina visata. De asemenea, mi-ar placea sa imi spuneti, prin comentariile privind articolele mele, care sunt artistii, cartile si filmele recomandate de voi.
Cheia din Smirna – Drumul spre amintiri vechi de secole
8 noiembrie 2024Tacerea Seherezadei – Povesti din Smirna cosmopolita
7 noiembrie 2024UrbanEye Film Festival 2024
4 noiembrie 2024
Leave a reply Anulează răspunsul
Recomandari
-
Le jeune homme – Amintirea unei relatii
21 decembrie 2022 -
cineFEMINA
4 iulie 2022 -
Sounds of Cotroceni 2024
24 mai 2024
Cautare in site
Informatii Contact
Puteti lasa un mesaj privat pe aceasta pagina de facebook dedicata
Cele mai vizualizate
Recenzii Aleatorii
-
Disco Boy – O interpretare memorabila
13 septembrie 2024 -
The Black Sea Film Festival 2022
26 august 2022