Mistero doloroso – Pare un film de epoca despre Napoli
Literatura italiană a impresionat cititorii din întreaga lume și datorită scriitoarelor talentate. Acestea s-au remarcat nu doar prin talentul de mari povestitoare. Au acaparat cititorii prin acuitatea observaţiei psihologice, vizionarism și profunzimea subiectelor abordate. Una dintre marile scriitoare ale Italiei este și Anna Maria Ortese. Operele sale au fost asociate cu explorarea orașului Napoli, a contrastelor sale. Tot în Napoli trăiesc și personajele povestirii Mistero doloroso. Ele provin din medii opuse, dar ajung să se întâlnească datorită setei de afecţiune.
Societatea meridională din secolul al XVIII-lea
În Mistero doloroso vei descoperi tabloul unui Napoli din secolul al XVIII-lea. Povestirea te va seduce mai ales dacă îţi plac filmele de epocă prezentate la marile festivaluri de la Veneţia, Berlin sau Cannes. Acele filme de artă în care un regizor nu vrea să impresioneze doar prin spectacolul vizual al decorurilor elaborate, recreate în scenele ce răsfaţă retina celor ce suspină după farmecul epocilor apuse.
Anna Maria Ortese este asemenea unei regizoare preocupate mai degrabă de ţesătura plină de nuanţe a relaţiilor umane. Așadar, accentul va cădea pe intimitatea afectivă a personajelor. Pe acele ritualuri cotidiene și ceremonialuri desfășurate în timpul întâlnirilor dintre personajele ce provin din medii diferite, ceremonialuri menite să reflecte de fapt coloratura afectivă influenţată de mentalităţile și regulile unei anumite epoci.
O iubire imposibilă
Povestirea Mistero doloroso ar fi putut fi încă o scriere despre iubirea imposibilă dintre fata săracă, din popor, și un tânăr din aristocraţia meridională. Doar că Anna Maria Ortese preferă o proză elegantă, mizând pe mister. Învăluie în enigme sentimentele și resorturile interioare ale personajelor sale. Păstrează misterul chiar și în pasajele în care aceste personaje par lipsite de voinţă, niște simple marionete ale căror sfori sunt legile rigide ale unei societăţi în care nu contează drumul individual, ci traiectoria decisă deja de legile privind validarea și interdicţiile referitoare la relaţiile dintre nobili și oamenii din popor.
Anna Maria Ortese lucrează în filigran, alegând să facă din povestirea ei o alegoria a căutării unei inocente pierdute. Cel care tot caută autenticitatea relaţiilor și inocenţa este aristocratul Cirillo. De el se îndrăgostește Florida, care este fiica uneia dintre cele mai apreciate croitorese din Napoli.
Mama Floridei făcuse parte din burghezia meridională. În urma unei căsătorii nepotrivite ajunsese la limita supravieţuirii. Din fiica unui negustor bogat, ajunge în lumea pauperităţii. Pentru a supravieţui devine croitoreasă (considerată pe atunci o meserie a celor umili), impresionând o clientelă din lumea nobililor. Ajutându-și mama să livreze ţinutele unei tinere aristocrate, Florida îl vede pe Cirillo. Se îndrăgostește de el. Însă Cirillo preferă compania altor aristocrate. El îi dă, fără să vrea, speranţe Floridei, purtându-se elegant cu ea și făcându-i complimente, impresioat fiind și de misterul asociat imaginii ei.
Căutarea misterului
Pentru Cirillo, Florida este un simbol al unei lumi pierdute. O lume la care el nu va avea niciodată acces. Florida reprezintă inocenţa și puritatea sentimentelor. Tot ceea ce i-a refuzat lui existenţa de nobil. Asemenea multor aristocraţi, Cirillo simte epuizarea emoţională, într-o lume ce își neagă sentimentele. Dacă sentimentele Floridei sunt clare, trăirile personajului masculin rămân ambigue.
Descriind lumea interioară a lui Cirillo, Anna Maria Ortese apelează la acea ambiguitate provenită dintr-o nuanţare sofisticată. Cirillo amintește de personajele răpuse de spleen, ce aveau să populeze lumea nobililor decadenţi din scrierile rebelilor secolului al XIX-lea. În postfaţa acestei ediţii, Monica Farnetti leagă povestirea Mistero doloroso de lumea creată de Giaccomo Leopardi. Subliniază aceeași preocupare a scriitoarei Anna Maria Ortese pentru enigmele sufletești, pentru ceea se petrece dincolo de realitatea imediată.
Mistero doloroso rămâne în memoria cititorului prin eleganţa scriiturii. Vei aprecia această povestire dacă îţi plac acele cărţi având parfum din alte epoci. Însă este un parfum mult mai nuanţat. Anna Maria Ortese nu imită stilul clasicilor. Aduce propria viziune, dând melancoliei, fragilităţii și tristeţii sfâșietoare o notă personală. Percepi în acestă scriere un mister ce plutește deasupra personajelor lăsate singure în faţa unei imense nevoi de afecţiune, ce le este negată. Această lipsă de afecţiune le unește, în ciuda tuturor cutumelor nemiloase, ce despart ferm clasele sociale.
Te invit să citești și despre romanul Ghepardul aici.
10 motive care te pot face sa (re)citesti romanul “Ghepardul”
Sunt Adriana Gionea si va invit sa imi descoperiti lumea populata de carti, filme, expozitii de arta, calatorii si festivaluri. Despre acestea scriu pe site-ul meu, Carti, filme si alte pasiuni. Va invit sa-mi descoperiti biblioteca, explorarile cinefile si artistii preferati. Sper sa va inspire, sa invite la dialoguri sau la discutii relaxate alaturi de prietenii vostri adunati la cafeneaua boema sau la ceainaria inconjurata de gradina visata. De asemenea, mi-ar placea sa imi spuneti, prin comentariile privind articolele mele, care sunt artistii, cartile si filmele recomandate de voi.
Disco Boy – O interpretare memorabila
13 septembrie 2024Bucharest International Film Festival 2024
13 septembrie 2024A Good Place – Un debut straniu
12 septembrie 2024
Leave a reply Anulează răspunsul
Recomandari
-
17 de carti acaparante citite in vara lui 2024
6 septembrie 2024 -
Cinemascop 2023
30 iulie 2023
Cautare in site
Informatii Contact
Puteti lasa un mesaj privat pe aceasta pagina de facebook dedicata
Cele mai vizualizate
Recenzii Aleatorii
-
Exercitiu de incredere – Un stil plin de magnetism
5 ianuarie 2022 -
Triangle of Sadness – Comedia din cosmarul instagramabil
31 octombrie 2022