
Dimanches d’aout – O iubire pierduta in Nisa
Patrick Modiano i-a cucerit pe mulţi datorită romanelor dedicate Parisului. În paginile sale, Parisul are voluptatea și umbrele din fotografiile iconice realizate de Brassai, dar și un aer nostalgic. Este Parisul ce respiră mister după lăsarea întunericului. Parisul plin de legendele unor povești de viaţă tumultuoase, cu păcate greu de mărturisit, dar care în timpul zilei îmbie la o căutare a iubirilor din tinereţe, a prietenilor lăsaţi în urmă, pierduţi în cartierele trecutului, de nerecunoscut în prezent. Deși păstrează subiectele și același stil prin care Modiano a cucerit, romanul Dimanches d’aout poate fi considerat atipic. Personajele sale fug de Parisul iconic pentru a începe o nouă viaţă la Nisa.
Modiano, scriitorul memoriei redeșteptate

Se spune despre Modiano că este un scriitor al memoriei redeșteptate, cu ale sale amintiri voalate ce ajung iar la intensitatea din trecut. Aștfel de amintiri reîncep să iasă la suprafaţă și în viaţa protagonistului Jean din romanul Dimanches d’aout. Plimbându-se pe Bulevardul Gambetta, îi este suficient să vadă silueta unui bărbat din trecut pentru a-și derula întreaga existenţă. Bărbatul zărit a fost candva iubitul Sylviei, femeia ce l-a însoţit pe Jean la Nisa. Aici își dorea să găsească un cumpărător bogat pentru un diamant numit Crucea Sudului. Cu banii obţinuţi, Sylvia și Jean (personajul narator) ar fi reușit să-și asigure o viaţă fără griji. Ar fi dat în sfârșit Parisul devenit o capcană tenebroasă pe lumina ce inundă Coasta de Azur. Faimoasa Promenade des Anglais le-ar fi oferit cele mai elegante apusuri, devenite pentru ei semnele noului început.
Capcanele trecutului
Odată cu reapariţia bărbatului dintr-un trecut de care Jean fugise, graniţa dintre azi și ieri devine extrem de permeabilă. Amintirile capătă vigoare. Jean cedează unei iluzii. Are impresia că memoria, contrar definiţiei, este gata să ofere un trecut având intensitatea prezentului ce poate fi schimbat sau măcar influenţat.
Jean rememorează clipele trăite alături de Sylvia pe măsură ce bărbatul din trecut insistă să îi reamintească despre iubirea pentru aceeași Sylvia. Revederea nu este una între doi vechi prieteni. Dar nu din cauza rivalităţii, a geloziei. Cele două personaje masculine ascund trecuturi pline de pericole. Ambele par niște fugari ce au făcut din Nisa o ascunzătoare, un loc al rătăcitorilor ajunsi la capăt de drum, nicidecum destinaţia huzurului etern.
Ajunși la Nisa, Jean și Sylvia par mai degrabă niște fugari. Atitudinea lor îi face să semene cu personajele din filmele noir cu aer retro. Îţi este cât se poate de limpede că ambii fug de niște urmăritori. Sau de un trecut de care nu se mai simt mândri. Prezenţa diamantului nu face decât să alimenteze presupunerile cititorului legate de fuga acestora. Deși Modiano continuă să-și scufunde personajele într-un mister aproape opac, intuiești cauzele pericolului. Altfel de ce s-ar ascunde, încercând cu discreţie să găsească un cumpărător la fel de secretos pentru nestemata luată pe ascuns.
Un triunghi amoros înconjurat de enigme
Dimanches d’aout te provoacă să îţi imaginezi derularea unei povești intense bazate pe un triunghi amoros. O poveste evocată din perspectiva a doi bărbaţi îndrăgostiţi de aceeași femeie, Sylvia. Cel puţin așa îţi dă de înţeles unul dintre ei, cândva logodnicul acesteia. Faptul că a renunţat la ea temându-se că familia l-ar fi lăsat fără moștenire te face să te gândești la fiul unei familii burgheze.
Sylvia este absentă. Ea mai trăiește doar în nostalgia unuia și în regretele sfâșietoarere ale celuilalt. Iubitul burghez a decăzut, ajungând să-și ducă viaţa de pe o zi pe alta vânzând haine în zonele turistice din Nisa ori din alte orașe pitorești. Decăderea lui este însoţită de aluziile din memoria personajului devenit narator.
Prin dialogurile sumare ale celor două personaje masculine ţi se dă de înţeles că un eveniment dramatic le-a destrămat visurile. Le-a anulat speranţele, transformându-i în naufragiaţii memoriei personale. Plutesc în derivă pe unele dintre cele mai elegante bulevarde ale Nisei. Însoţindu-i, speri să afli ce s-a întâmplat până la urmă cu Sylvia, a cărei prezenţă fantomatică a rămas la fe lde obsedantă.
Coasta de Azur desprinsă dintr-un thriller
Mutându-și personajele din Paris la Nisa, Modiano transformă Riviera într-un joc al umbrelor. Într-un oraș unde se întâlnesc angoase, personaje și întâmplări demne de un film de Hitchcok. Modiano caută la Nisa ceea ce-l inspiră și la metamorfozele Parisului: acele cartiere și artere în schimbare, ce devin de nerecunoscut, jucându-i memoriei o farsă. Scriitorul populează astfel strazile și vilele din cartierele selecte cu trecuturi grele. Regăsești aceeași oameni ce trec de la glorie la statutul de paria prin afaceri ascunse, din timpul Ocupaţiei.
Fie că hoinăresc pe străzile Parisului sau ale Nisei, personajele sunt atrase de fantome. Nu numai de fantomele din amintiri, reprezentate de iubirile dispărute. Ele caută și fantomele orașelor, ale unei istorii mai puţin cunoscute. Aceste fantome trăiesc în preajma unor clădiri emblematice aflate în ruină.
Protagoniștii devin la rândul lor martorii unei glorii abandonate. În Nisa, Jean trece pe lângă vechi hoteluri de lux având porţile închise. Altele sunt pe cale să fie abandonate, cum este și cel unde se adăpostește și unde lucrează. Îţi vine să spui că personajele nu mai locuiesc în orașe, ci în trecuturile acestor orașe. Iar trecuturile sunt de fapt prezentul părăsit odată cu dorinţa orasului de a uita o epocă.
Legătura personajelor cu marile orașe îmbietoare
Surprinzând această debarasare a orașelor de vechile repere a reușit Modiano să lege simbiotic (și simbolic) personajele de spaţiu. Simţi că ești la rândul tău prezent alături de ele datorită unei distanţări (în paralel) a personajelor și a orașelor de propriul trecut derulat cândva sub forma unui prezent încărcat de entuziasm, de frenezia tinereţii.
Cu fiecare pagină din acest roman descoperi o istorie a Nisei mult mai enigmatică. Având acel nimb al melancoliei ascunse printre clădirile istorice. Datorită lui Modiano ai impresia că ești un turist privilegiat. Unul care poate călători în timp. Dincolo de faţadele actualei Nisa poţi afla legendele și poveștile demne de un roman polifonic al vechilor familii aristocrate. Poveștile lor sunt spuse de locurile unde erau cândva faimoasele vile, multe dintre ele dărâmate între timp.
Poţi comanda romanul de la libraria franceză Kyralina.
Te invit să descoperi și alte cărţi în limba franceză aici.
Sunt Adriana Gionea si va invit sa imi descoperiti lumea populata de carti, filme, expozitii de arta, calatorii si festivaluri. Despre acestea scriu pe site-ul meu, Carti, filme si alte pasiuni. Va invit sa-mi descoperiti biblioteca, explorarile cinefile si artistii preferati. Sper sa va inspire, sa invite la dialoguri sau la discutii relaxate alaturi de prietenii vostri adunati la cafeneaua boema sau la ceainaria inconjurata de gradina visata. De asemenea, mi-ar placea sa imi spuneti, prin comentariile privind articolele mele, care sunt artistii, cartile si filmele recomandate de voi.
Nordic Festival 2025
9 februarie 202510 romane despre dragoste citite in 2024
28 ianuarie 2025
Leave a reply Anulează răspunsul
Recomandari
-
Bucharest International Film Festival 2024
13 septembrie 2024 -
Twelve Minutes of Love: A Tango Story – Un dans in jurul lumii
19 aprilie 2023
Cautare in site
Informatii Contact
Puteti lasa un mesaj privat pe aceasta pagina de facebook dedicata
Cele mai vizualizate
Recenzii Aleatorii
-
Festivalul Strada Armeneasca 2024
30 iulie 2024 -
Perfect Days – Un erou discret
17 februarie 2024 -
Romanian Jewelry Week 2023
3 octombrie 2023