Carti traduse in limba romanaRecenzii carti bune

44 de carti dintr-o lista de neratat in ianuarie 2022

painting: Giuseppe De Nittis -Sulla neve, 1875/ Poeti e pittori dell'800 Facebook page
1.1kviews

Anul 2022 ne promite lecturi memorabile. Vom călători în ţinuturi mai puţin cunoscute și ne vom atașa de personaje care ne vor inspira. Autorii contemporani preferaţi și debutanţii ne vor invita să ne redescoperim, să ne punem întrebări curajoase, să râdem cu poftă, să găsim soluţii nebănuite. Îţi propun 44 de cărţi dintr-o listă de neratat în ianuarie 2022. Lectură plăcută!

Povești de altădată

1. Lux, modă și alte bagatele politicești în Europa de Sud-Est de Constanţa Vintilă, Giulia Calvi, Maria Pakucs-Willcocks, Nicoleta Roman, Michal Wasiucionek

Când atenţia pentru documentare a unor istorici întâlnește detaliile pline de culoare ale vieţii din alte vremuri iese o carte precum un film de epocă de care nu te mai dezlipești. În Lux, modă și alte bagatele politicești în Europa de Sud-Est, în secolele XVI-XIX vei citi despre slăbiciunile și obiectele de preţ la care tot râvneau strămoșii noștri. Te vei plimba printr-un bazar al dorinţelor, al podoabelor și al cuvintelor vechi, dar al căror parfum își păstrează farmecul și în zilele noastre.

Poţi comanda volumul de pe Libris, Cărturești, Elefant.ro

2. Ciudăţenii amoroase din Bucureștiul fanariot (Doina Ruști)

Doina Ruști are o pasiune pentru Bucureștiul fanariot. După ce pescuiește istorii de viaţă năucitoare ascunse în documentele istorice le transformă în povești pline de culoare. La fel sunt și cele din volumul Ciudăţenii amoroase din Bucureștiul fanariot. Pasiuni mistuitoare, femei misterioase, boieri ce-și pierdeau minţile după ele, melancolii și apariţii pestriţe însufleţesc paginile acestei cărţi, din care nu lipsesc ilustraţiile ce reflectă și ţinutele incluse în ritualul seducţiei la modă în vremuri fanariote.

3. Un calcan pe Lipscani de Viorica Răduţă

Un calcan pe Lipscani este un roman pentru cei dornici de a explora istoria unui oraș, la graniţa realului cu fantasticul. Viorica Răduţă îmbina elemente din romanul cu tentă socială, stilul unei monografii și nonconformismul romanului experimental.

Poţi comanda volumul de pe Libris, Cărturești

4. Şalul negru de Andrei Olsufiev

Rusia vechii aristocraţii gonite de bolșevici rămâne un tărâm al poveștilor captivante. Şalul negru redă un capitol din marele roman al aristocraţiei exilate. Cartea prezintă istoria conţilor Olsufiev. Din această veche familie se trag adepţi ai Iluminismului, care au stat în preajma Ecaterinei cea Mare. În timpul bolșevicilor, unul dintre strămoșii autorului fuge traversând Amurul. Ajunge în România, unde familia sa rămâne câteva decenii, apoi se refugiază în Franţa.

Şalul negru este un roman precum un film de epocă. Este plin de imagini în care strălucirea amintirilor, nostalgia și melancolia exilului redau o lume apusă.

Cărţi despre lumea în care trăim, dintr-o listă de neratat în ianuarie 2022

5. Bun venit la circ. Eseuri despre lumea de azi de Alessandro Baricco

Un roman al zilelor noastre. Așa își descrie Alessandro Baricco volumul de eseuri și articole publicate de-a lungul anilor în reviste precum La Repubblica, Vanity Fair sau Wired. Abordează teme din politică, filozofie, sociologie, cultura populară sau istorie. Vei citi despre ceaiul de mentă din Tanger, fotbal, coridele, teatru, muzică, film, literatură, desene animate, politicieni controversaţi. Subiectele alcătuiesc mozaicul prezentului care fie ne invadează, fie ne alină.

6. Viitorul omenirii și alte eseuri deloc populare de Bertrand Russell

Viitorul omenirii și alte eseuri deloc populare ne invită să ne punem întrebări despre adevăratele valori liberale și despre rostul lor în lumea actuală. Bertrand Russell ne trimite această invitaţie. Nu despre un program politic ne vorbește, ci despre niște idei pe care acesta le consideră universale.

7. Între plată și răsplată de Margaret Atwood

Margeret Atwood și-a lansat cartea Între plată și răsplată în timpul crizei financiare din 2008. Îmbinând informaţii din literatură și din alte domenii precum istorie și biologie, cartea ne poartă din Mesopotamia, Egipt, Grecia, tulburata Europa Medievală până într-un viitor posibil. În capitolele-eseu, Margaret Atwood analizează din perspectiva umanistă modul în care ne raportăm la bani sau la datoriile acumulate.

Cărţi pentru cei fascinaţi de Japonia

8. Confesiunile unei măști de Yukio Mishima

Cei îndrăgostiţi de literatura japoneză nu vor putea rata Confesiunile unei măști. Acest roman cu influenţe autobiografice a fost scris de Yukio Mishima în perioada în care literatura japoneză primea influenţele stilului modern occidental, pe care le adapta la specificul său. Confesiunile unei măști a impresionat prin îndrăzneala în abordarea unor subiecte considerate încă tabu, dar și prin analiza psihologică extrem de francă.

9. Zăpada de primăvară de Yukio Mishima

Zăpada de primăvară este primul roman din tetralogia Marea fertilităţii, reprezentativă pentru literatura japoneză. Prin aceste romane, Yukio Mishima a unit miturile orientale, istoria Asiei și reflecţiile despre schimbările din societatea niponă.

Romanul are ca subiect o iubire aristocrată interzisă, care se opune cutumelor. Îndrăgostiţii damnaţi se vor căuta în alte veacuri, în diferite reincarnări.

Versuri actuale

10. Obor, mon amour de Mara Wagner

Mara Wagner s-a remarcat prin modul în care a reușit să capteze ritmul unui oraș, apoi să îl redea în paginile cărţilor sale. Al doilea volum de versuri – Obor, mon amour – a fost inspirat de imaginile cartierului în care Mara Wagner locuiește de peste cincisprezece ani.

Poţi comanda volumul de aici.

11. Grădina de naftalină de Roxana Baltaru

Amintirile, imaginile senzuale, crâmpeiele din istoria personală se îmbină în versurile din Grădina de naftalină, în care mulţi din generaţia născută după anii ’80 se regăsesc. Roxana Baltaru reușește să transpună în cuvinte o gamă de emoţii greu de materializat în cuvinte.

Poţi comanda volumul de aici.

12. porc și sentimental, înţelept și rău de Dan Sociu

Poezia română contemporană este reprezentată și de volumul porc și sentimental, înţelept și rău. În versurile sale fruste, Dan Sociu reflectă obsesiile, visurile, dezamăgirile, căutarile, prieteniile și legăturile sentimentale din lumea generaţiei de bărbaţi ajunși azi la 40 de ani. Este totodată o radiografie în versuri a universului afectiv modelat de realitatea contemporană. Volumul este însoţit și de ilustraţiile Ioanei Drogeanu.

Poţi comanda volumul de pe Cărturești, Elefant.ro

Cărţi pentru cei pasionaţi de psihologie și de filozofie

13. Văzând glasuri de Oliver Sacks

În anii ’80, studenţii surdomuţi din America protestează. Cer o mai bună analiză a statutului lor, a modului în care supravieţuiesc în lumea celor ce nu au provocările acestora. Oliver Sacks a încercat să expună universul lor vast în cartea Văzând glasuri. Datorită acestei cărţi vei înţelege o lume care este mult mai sofisticată decât am fost învăţaţi să credem.

14. Şapte lecţii și jumătate despre creier de Lisa Feldman Barrett

Neurocercetătoarea Lisa Feldman Barrett îţi oferă niște informaţii fascinante în Şapte lecţii și jumătate despre creier. Scrie într-un stil accesibil, fiindu-ţi ghid în lumea cercetătorilor pasionaţi. Unele informaţii vor deveni o revelaţie.

15. Corespondenţă completă (vol. III) de Rene Descartes

Filozoful Rene Descartes a corespondat cu unele dintre personalităţile care au scris istoria. Capete încoronate nonconformiste, artiști și alţi deschizători de drumuri i s-au destăinuit. Volumul al III-lea din Corespondenţa lui Descartes include scrisorile din anii 1645-1650.

Cărţi pentru cei fascinaţi de Antichitate, dintr-o listă de neratat în ianuarie 2022

16. Civilizaţia clasică. O istorie în zece capitole de Nigel Spivey

O călătorie prin nouă orașe grandioase îţi dezvăluie nașterea și apusul Antichităţii. Nigel Spivey te invită să (re)descoperi aceste orașe citindu-i volumul Civilizaţia clasică. O istorie în zece capitole. Prin această carte vrea să demonstreze încă o dată cât de fascinantă rămâne lumea antică.

Poţi comanda volumul de pe Elefant.ro

17. Curiozităţi romane de J. C. McKeown

Excentricităţile, poveștile mai puţin cunoscute, personalităţile demne de scenariul unui film se amestecă straniu în volumul Curiozităţi romane. Paginile acestei cărţi îţi demonstrează încă o dată cât de palpitante sunt considerate poveștile Imperiului Roman și în zilele noastre.

Cărţi pentru a înţelege Balcanii

18. Omer-pașa Latas de Ivo Andric

Nu poţi înţelege istoria Balcanilor (și a Bosniei în special) fără a citi romanele scrise de Ivo Andric, dincolo de controversele stârnite în anumite epoci. Omer-pașa Latas amintește de un mare general otoman de origine sârbă trimis în Bosnia anului 1850 pentru a impune autoritatea Înaltei Porţi. Totuși, în Bosnia încă își mai exercitau influenţa cnejii. Încercarea lui Omer-pașa de a-i înfrânge pe cnejii nesupuși va deveni un veritabil joc de șah. Nu vor lipsi regina (o seducătoare femeie din regiune), tura (servitorul devotat al Pașei), nebunul, care se lasă până la urmă subjugat de pasiunea pentru o femeie, pionii (soldaţi croaţi și austrieci trecuţi la religia islamică).

Omer-pașa Latas este un roman istoric având calităţile unei fresce sociale. Îl vei citi dacă vrei să înţelegi puţin mai bine legăturile încâlcite dintre popoarele fostei Iugoslavii.

19. Frontiera. O călătorie spre marginea Europei de Kapka Kassabova

Frontiera este o carte pentru cei dornici de a cunoaște istoria Balcanilor. Autoarea cărţii revine în Bulgaria natală, după 25 de ani. Revenirea devine și începutul unei călătorii prin locurile ce delimitează Bulgaria de Grecia și Turcia. Îţi va spune povești acaparante, îţi va prezenta niște personaje locale pline de contradicţii și va readuce la suprafaţă legende pline de culoare.

Clasici mereu captivanţi

20. Lady Macbeth din Mţensk de Nikolai Leskov

Nikolai Leskov este considerat un simbol al literaturii din Rusia. A impresionat prin colecţiile sale de proze scurte. Una dintre acestea este Lady Macbeth din Mţensk. Prozele scurte din acest volum reflectă universul afectiv al omului rus din secolul al XIX-lea. Vei descoperi o lume vastă, plină de contradicţii, năucitoare, uneori tandră, alteori dură.

21. Zgomotul și furia de William Faulkner

William Faulkner poate fi considerat un clasic mereu captivant. Ştie cum să redea povești încâlcite, să capteze atmosfera unei regiuni, să construiască niște personaje memorabile. Zgomotul și furia este unul dintre marile sale romane. Vei descoperi o poveste a Sudului din perioada segregării, dar și a primelor generaţii care încep să lupte împotriva nedreptăţilor, sfidând mentalităţile conservatoare.

Din dragoste pentru marii scriitori

22. Anul meu cu Salinger de Joanna Rakoff

Dacă ești cinefil, sigur ai auzit despre filmul Anul meu cu Salinger. Cartea aleasă pentru a sta la baza filmului te invită să cunoști viaţa literară din New York. În anii ’90 metropola era încă dominată de faima lui Salinger. În acest oraș, tânăra din perspectiva căreia a fost scrisă povestea ajunge să fie angajată chiar la agenţia ce-l reprezenta pe marele scriitor. Între viaţa de lux a starurilor și apartamentul modest, tânăra încearcă să își găsească propriul drum.

23. Finnegans Wake, 628 de Mircea Mihăieș

Mircea Mihăieș continuă explorarea universului din cărţile scrise de James Joyce. În Finnegans Wake, 628 invită laaceeași călătorie densă prin lumea unui scriitor care a schimbat tot ce fusese valabil până la el despre arta romanului.

Povești de dragoste și relatări din vreme de război

24. Lecţii nocturne în Micul Ierusalim de Rick Held

Lecţii nocturne în Micul Ierusalim esteun roman despre iubiri interzise, trădări și prietenie pe fundalul Cernăuţiului ameninţat de armata nazistă. În centrul romanului sunt adolescentul evreu Tholdi și marea lui iubire, Liuba, o tânără de origine romă. Vieţile acestora se intersectează când Tholdi împlinește 16 ani. Câteva săptămâni mai tarziu, aliaţii români ai naziștilor intră în Cernăuţi.

Tholdi știe ca apartenenţa la comunitatea evreilor îi poate aduce moartea. Salvarea lui vine tocmai din tabăra inamică. Radu, unul dintre noii șefi ai fabricii unde ajunge să lucreze Tholdi, se îndrăgostește de Liuba, marea iubire a lui Tholdi. Chiar dacă este un colaborator al naziștilor din Cernăuţi, Radu îl ajută pe Tholdi să se ascundă. În schimb, Tholdi va trebui să o păzească pe Liuba. O va adăposti într-un apartament din cartierul evreiesc. În timpul său liber, Tholdi o vizitează și îi predă lecţii de pian. Armonia instalată în refugiul lor poate fi ameninţată de obsesii, gelozii și doza de oportunism a colaboraţioniștilor.

25. Luna a apus de John Steinbeck

Luna a apus a fost publicat în anii ascensiunii nazismului. Deţinerea unui exemplar din această carte putea duce la condamnarea la moarte în anumite ţări. John Steinbeck făcea o analiză necruţătoare nu doar a unui rău adus de armata de ocupaţie nazistă. El scrie si despre complicii din rândul celor ocupaţi care până atunci își ţinuseră ascunse adevăratele simpatii și antipatii faţă de vecinii consideraţi diferiţi de ei.

26. Sunt oare un călău? de Lilia Calancea

Își mai poate iubi părinţii o femeie care află că tatăl ei a fost gadian în lagărul de la Treblinka? De ce nu l-a părăsit mama ei pe soţul despre care știa că participase la genocid? Sunt întrebările dureroase puse de Margarita Kostenko, revenită în casa părintilor ei, după moartea lor. Unele răspunsuri stau ascunse chiar în jurnalul între ale cărui pagini a descoperit, stupefiată, fotografia tatălui său în haine de gardian, stând lângă o groapă comună. Tot în jurnal stau ascunse confesiunile mamei sale.

27. Ultima vale verde de Mark Sullivan

Ultima vale verde este un roman istoric având ca protagoniști doi tineri nevoiţi să fugă din ţara natală pentru a nu fi deportaţi în lagărele staliniste. Având origini germane, cei doi tineri din Est – Emil și Adelina – riscau să fie acuzaţi pe nedrept de simpatii naziste de către soldaţii lui Stalin, la finalul celui de-al Doilea Război Mondial. Emil și Adelina erau împotriva naziștilor. Făceau parte din comunitatea germană care trăise pașnic în Europa de Est. Totuși, pentru a evita deportarea în Siberia, îi păcălesc pe ultimii soldaţi germani rămași în Ucraina că sunt de partea lor, astfel încât să fie evacuaţi în siguranţă de aceștia din calea armatei staliniste. Evadarea lor îi va pune în faţa multor dileme zguduitoare.

Romane care invită la călătorii în ţinuturi îndepărtate

28. Oamenii din copaci de Hanya Yahagihara

Călătoria pe o insulă exotică din Micronezia, în căutarea unui trib pierdut, și urmările neprevăzute ale curiozităţii știinţifice devin subiectul romanului Oamenii din copaci. Vei citi despre unui medic dornic de a înţelege de ce trupul nu îmbătrânește, în vreme ce mintea se deteriorează mult mai repede în cazul populatiei de pe o insulă mai puţin cunoscută. Descoperirile uimitoare atrag multe pericole atât pentru locuitorii insulei, cât și pentru medicul devenit explorator.

29. Regatul transcendent de Yaa Gyasi

Yaa Gyasi a devenit una dintre cele mai apreciate scriitoare contemporane. Noul său roman se numește Regatul transcendent. Povestea din roman este despre o tânără cercetatoare din Ghana. Ajunsă cu mama ei în Statele Unite, ea încearcă să exploreze mecanismele care întreţin depresia și dependenţa de droguri. Ambele i-au afectat familia. În timpul cercetarilor sale începe să își pună întrebări despre originile africane, despre istoria ţării de origine și despre natura umană. Vei descoperi un roman plin de căldură și de întrebări fundamentale.

Poţi comanda volumul de pe Libris, Elefant.ro

Romane care invită la reflecţii adânci

30. Tinereţe ciudată. Moartea cotidiană. Așteptând ceasul de apoi de Dinu Pillat

Trei dintre scrierile reprezentative pentru Dinu Pillat au fost reunite în volumul de colecţie Tinereţe ciudată. Moartea cotidiană. Așteptând ceasul de apoi. Acest volum este unul esenţial pentru generaţiilor cititorilor mai tineri, care nu află prea multe despre scriitorul Dinu Pillat în anii de școală. Vor citi despre iubiri ce reflectă schimbările din mediile universitare ale anilor ’40 sau despre modul în care burghezia conservatoare înfruntă istoria care nu mai avea răbdare cu vechea ei lume.

31. Supravieţuire de Vlad Zografi

Romanul Supravieţuire încheie trilogia din care mai fac parte Efectele secundare ale vietţi și Sapte Octombrie. Datorită acestor trei romane, Vlad Zografi a devenit unul dintre cei mai apreciaţi scriitori contemporani din România. Îmbină observaţia psihologică și adâncimea filozofică pentru a explora angoasele omului actual.

32. Scrisori către Taisia de Petru Cimpoeșu

După cum anunţa și titlul, Scrisori către Taisia este un roman sub forma unor mesaje. Personajul central, Adrian, îi trimite fostei sale iubite douăzeci și una de scrisori. În ele își derulează trecutul plin de frici, istoria personală, impletită cu a familiei sale, și opiniile despre societatea actuală. Prin aceste scrisori încearcă să își înţeleagă deciziile și marea teamă de a trăi asumându-și riscuri la momentul potrivit.

Thrillere dintr-o listă de neratat în ianuarie 2022

33. Involuţie de Max Brooks

Thrillerul și distopia se îmbină în romanul Involuţie. Acţiunea amintește de mitul despre Bigfoot. În romanul lui Max Brooks această creatură se trezește la viaţă. Începe să terorizeze un oraș dintr-o zonă pitorească. Anumiţi locuitori îi neagă existenţa. Alţii încep anchete alături de jurnaliștii de investigaţie. Oare crimele au fost comise de o fiinţă din altă lume? Sau adevăraţii asasini sunt din rândul oamenilor?

34. Începem cu sfârșitul de Chris Withtaker

Suspansul, prietenia, solidaritatea și vindecarea de rănile trecutului sunt elementele unei povești dense, relatate în romanul Începem cu sfârșitul. În centrul poveștii sunt o tânără care își asumă, încă de la 13 ani, rolul de stâlp al familiei. Își apără fratele de 5 ani și mama incapabilă să își poarte singură de grijă. La un moment dat, viaţa familiei va fi ameninţată de un criminal eliberat. În ajutorul tinerei vine un prieten din copilărie devenit șerif.

35. Camerista de Nita Prose

Camerista este un thriller despre o tânără care, din angajata anonimă a unui hotel, devine subiectul unei anchete. Evenimentele care îi dau viaţa peste cap sunt legate de secretele unuia dintre clienţii hotelului de lux unde ea lucrează. Acesta este găsit mort în camera sa rezervată. Neavând încredere în cei din jur, protagonista va demara propria anchetă.

36. La limită de Virginia Feito

Un scriitor devine bogat datorită unui roman apreciat de foarte mulţi cititori. Soţia acestuia bănuiește însă că scriitorul a comis o crimă. Este bănuiala ei adevărată, sau este doar efectul unui delir?

Romane despre apropieri nesperate

37. Eu plec, tu pleci, el/ea pleacă de Jenny Erpenbeck

Nominalizat la International Booker Prize în 2018, romanul Eu plec, tu pleci, el/ea pleacă abordează modul în care Europa se raportează la crizele prin care trec refugiaţii. Personajul central descoperă cât de mult se regăsește în povestea unuia dintre bărbaţii africani ajunși în orașul unde acesta locuiește.

38. Intimităţi de Katie Kitamura

Intimităţi este considerat o revelaţie, fiind lăudat în presa internaţională. Katie Kitamura spune povestea unei femei pasionate de limbile străine. Datorită pasiunii ei, călătorește mult. La un moment dat, trece printr-o criză amoroasă, dublată de criza interioară. Însă adevărata provocare vine abia când este nevoită să devină interpreta unui fost dictator acuzat de crime împotriva umanităţii.

39. Pe când era bună de Philip Roth

Pe când era bună are în prim plan o tânără fascinantă, dar malefica. Philip Roth scrie despre ea într-un roman care vorbește despre limitele moralei, despre complexele oamenilor obtuzi și despre încercarea lor de a simplifica lumea pe care nu o mai înţeleg.

Scriitori români actuali cu talent de mari povestitori

40. Jurnal de pustă de Borco Ilin

Jurnal de pustă este genul de carte așteptată de cei dornici de a lua pulsul literaturii române contemporane, din ce în ce mai plină de autori ce ajung să convingă noile generaţii de cititori autohtoni să își redefinească relaţia cu scrierile în limba lor. Borco Ilin este considerat unul dintre cei mai buni povestitori din literatura română. În cărţile sale descoperi un Banat precum un mozaic, având influenţe sârbești și drame sau comedii neaoșe.

41. Povești misterioase cu femei și alte vietăţi de Ioana Dragan

Proza scurtă întâlnește microromanul în volumul Povești misterioase cu femei și alte vietăţi. În cartea Ioanei Drăgan vei descoperi proze la graniţa realismului cu fantasticul. ă

42. Cartea orașelor

Şaisprezece autori contemporani au scris o proză scurtă având ca subiect orașul natal. Cum se reflectă locurile unde au copilărit în scrierile lor? Vei afla punând pe listă Cartea orașelor.

43. Pescărușul de la geam de Veronica Niculescu

Scriitoarea Veronica Niculescu este fascinată de pescăruși. Unul dintre ei este botezat Gregoire. El își face refugiu chiar în Bucureștiul cartierelor vechi. Pescărușul de la geam este povestea lui. Una plină de peripeţii, de momente duioase, de prieteni noi și de vecini imprevizibili.

Pentru fanii lui Seinfeld

44. O fi bun de ceva? de Jerry Seinfeld

Jerry Seinfeld a fost protagonistul unui serial devenit viral pentru multe generaţii. Fanii serialului avându-l în rolul principal vor avea ocazia de a-l cunoaște prin intermediul dezvăluirilor incluse în volumul O fi bun la ceva? În această carte va povesti și cum s-a transformat într-un star în lumea celor dependenţi de stand-up comedy.

Te invit să citești și articolul despre romanul Cei mai frumoși ani din viaţa lui Anton